محققان در دانشگاه کورنل آمریکا، شاخص تازه‌ای را برای ارزیابی و مدیریت فسفر در زمین‌های کشاورزی تدوین کرده‌اند. این شاخص اقدامات مربوط به مدیریت فسفر در مزارع را بهبود  می‌بخشد

به گزارش ایانا از وبسایت انجمن زراعت آمریکا، همه موجودات زنده از باکتری‌ها و قارچ‌ها گرفته تا گیاهان و حیوانات به فسفر نیاز دارند. اما فسفر اضافه در جای نامناسب می‌تواند به محیط زیست آسیب بزند. مثلا وقتی فسفر زیادی وارد یک دریاچه یا رودخانه می‌شود، می‌تواند به رشد بسیار زیاد علف‌های هرز و ازدیاد ناگهانی جلبک‌ها منجر شود. این مناطق بر اثر کمبود اکسیژن تبدیل به مناطقی مرده می‌شوند.

روان آب‌های عبوری از زمین‌های کشاورزی می‌تواند منبع مهمی از آلودگی فسفری باشد. وزارت کشاورزی آمریکا برای کاهش این آلودگی، در ابتدا در اوایل دهه ۱۹۹۰ یک شاخص برای فسفر پیشنهاد کرد.

از آن زمان، دانش پیشرفت کرده و روش‌های تازه‌ای پدید آمده است. در ایالت نیویورک، دانشمندان و کارکنان محیط زیست، در سال ۲۰۰۳ شاخصی را برای فسفر تدوین و عرضه کردند. اکنون در پروژه تازه‌ای، یک شاخص جدید بر اساس تجربیات قبلی، پیشنهاد شده تا اقدامات مربوط به مدیریت فسفر در آن ایالت و مناطق اطراف بر اساس آن انجام شود.

کرین کترینگز نویسنده اصلی این تحقیق، می‌گوید: “نکته تازه در این روش این است که ویژگی‌های زمین مورد نظر را بررسی و به ارزیابی خطر فسفر روان آب‌های عبوری از آن کمک می‌کند”.

این شاخص جدید بر اساس رویکردهای قبلی بنا نهاده شده است و بر خطر موجود روان آب‌های حاوی فسفر بر اساس محل زمین و چگونگی مدیریت آن تمرکز دارد. ویژگی‌هایی مانند پوشش زمین، قابلیت فرسایش و فاصله از رودخانه یا یک منبع آبی دیگر، همه در محاسبات نقش دارند. این نمودار همچنین بهترین اقدامات مدیریتی برای کاهش این خطر را پیشنهاد می‌دهد.

کترینگز می‌گوید: رویکرد این شاخص جدید کشاورزان را به مجموعه‌ای از اقدامات امن‌تر هدایت می‌کند. زمین‌های دارای ریسک بالا نیازمند اقدامات اطمینان بخش بیشتری برای کاهش و مدیریت روان آب‌های فسفری است.

کترینگز مسئول برنامه Nutrient Management Spear program در دانشگاه کورنل است. او و همکارانش ترکیبی از تحقیقات پیشین، نمونه‌های کامپیوتری و یک پردازش‌گر قدیمی اعداد را با هم استفاده کردند. آنها برای تهیه این شاخص جدید، از مشخصات هزاران زمین کشاورزی استفاده کردند. علاوه بر این، استفاده از دانش و تجربه کشاورزان و مشاوران کشاورزی یک گام اساسی در تهیه این شاخص بود.

کترینگز می‌گوید: “اگر کشاورزان و مشاوران کشاورزی همچون سهامداران، علت را بدانند احتمال زیادی وجود دارد که تغییراتی انجام دهند. به علاوه آنها تجربه و دانشی دارند که افراد دانشگاهی یا مقامات نهادهای دولتی اغلب از آن بی‌بهره‌اند”.

این تجربه میدانی می‌تواند حیاتی باشد. کترینگز می‌گوید: “دخیل کردن سهامداران در تصمیم سازی و گرفتن بازخوردهای آنها، محصول نهایی را کاربردی می‌سازد. این امر همچنین می‌تواند از بروز اشتباهاتی که منجر به اختلال اجرایی شدن و کارایی می‌شود، جلوگیری کند”.

کترینگز تاکید می‌کند: نمایه قبلی اشتباه نبوده است. وی می‌گوید: “کشاورزی، حرفه‌ای است که دایما در حال پیشرفت است؛ علم هم چنین است. نمایه ابتدایی بر اساس بهترین درک علمی موجود در زمان خود ساخته شده بود. نمایه جدید ما بر پایه تجربه و دانش علمی بنا شده که از زمان اجرایی شدن نمایه نخست تاکنون جمع‌آوری کرده‌ایم. احتمالا در آینده این شاخص جدید هم با پیشرفت دانش ما به روز خواهد شد”.

به گفته کترینگز شیوه کار شاخص قبلی می‌توانست برای برنامه‌ریزان کمی وقت گیر باشد. به علاوه همیشه به کشاورزان در تشخیص موثرترین اقدامات کمک نمی‌کرد. روش جدید به هر دوی این مشکلات توجه کرده است. او می‌گوید: “ما می‌خواستیم که نمایه جدید کاملا در عمل مفید باشد. بهترین نمایه‌ها اگر مردم از آن نتوانند استفاده کنند، ارزشی ندارد”.

در برخی شرایط که آزمایش‌ها میزان فسفر خاک را متوسط یا پایین نشان می‌داد، نمایه اولیه فسفر ایالت نیویورک به کشاورزان اجازه می‌داد که از کود و مواد تقویتی به شیوه‌ای که ما اکنون آن را خطرناک می‌دانیم، استفاده کنند. کترینگز می‌گوید:”شاخص جدید پیشنهاد می‌کند که افزودن فسفر به خاک قطع شود و همچنین کشاورزان را تشویق می‌کند که کود را زیر سطح خاک قرار دهند. این تغییرات در استفاده و مدیریت فسفر در مزرعه، پیشرفت‌هایی را به بار خواهد آورد”. کترینگز همچنین فکر می‌کند که شاخص جدید، الهام بخش‌تر است. او می‌گوید : “این شاخص امکان رتبه‌بندی زمین‌ها بر اساس خطر ذاتی انتقال فسفر در صورت استفاده از کود را فراهم می‌کند. این شاخص بر به‌کارگیری بهترین اقدامات مدیریتی برای کم کردن کاهش فسفر از زمین‌ها تاکید می‌کند”.

علاوه بر این بنا بر گفته کترینگز، رویکرد نمودار پیشنهادی می‌تواند تدوین نمایه‌های دیگر را هم تسهیل کند. کشاورزان می‌توانند در صورت نیاز از اقدامات مختلفی برای مناطق مختلف بهره ببرند. این امر درست به نظر می‌آید زیرا روان آب‌ها در طول مرز ایالت‌ها جریان ندارند.

ترجمه: محسن حدادی

http://www.iana.ir/fa/news/45487/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%DA%A9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست