نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران بابیان اینکه درحال حاضر میزان دقیق خسارت سیل به تولید گندم قابل برآورد نیست،اظهارامیدواری کرد: میزان تولید و خرید گندم در سالجاری به کمتر از ۱۰ میلیون تن نرسد.

علیقلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره میزان خسارت وارد شده بر تولید گندم در سالجاری بر اثر سیل،اظهارداشت: در حال حاضر هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

وی با بیان اینکه بخش‌های اعظمی از استان‌های سیل زده زیر آب هستند، افزود: بنابراین پیش بینی‌ها بیشتر در حد حدس و گمان است. چرا که حرکت و رصد تنها با هلی کوپتر ممکن است و بعد از اینکه آب‌ها فروکش کرد می‌توان برآورد درست انجام داد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه به طور کلی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارهکتار در بخش زراعت استان‌های سیل زده خسارت دیده و از بین رفته است، گفت: این میزان شامل محصولات مختلف است و در مجموع می‌توان گفت که خسارت سنگینی به بخش کشاورزی در زیر مجموعه‌های مختلف از جمله دام، طیور، زراعت و … وارد شده است.

ایمانی افزود: به عنوان مثال در استان گلستان حدود ۲۰ روز است که اراضی استان زیر آب است و این مساله در سرنوشت کشت تأثیر به سزایی دارد اما تعیین خسارت در حال حاضر کار بسیار سختی است و باید منتظر بهبود اوضاع بمانیم.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که در کنار خسارات وارده، بارندگی‌های انجام شده، شرایط خوبی را در دیم‌زارها ایجاد کرده که ما فکر می‌کنیم بخشی از خسارت‌ها از این طریق جبران شود.

ایمانی درباره اینکه آیا پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سالجاری محقق خواهد شد؟، گفت: امیدوار هستیم با این شرایط، تولید و خرید گندم به زیر ۱۰ میلیون تن نرسد.

وی با اشاره به حوادث اخیر در استان خوزستان گفت: در خوزستان باید کم کم برداشت گندم آغاز می‌شد.

ایمانی آغاز برداشت گندم در جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این استان‌ها برداشت تقریباً انجام شده و مقدار آن چندان چشمگیر نبوده است بعد از این استان‌ها، کم کم برداشت در خوزستان آغاز می‌شد که متأسفانه با سیل مواجه شدیم.

به گفته این مقام مسئول، استان‌های خوزستان، کردستان، گلستان و لرستان از جمله قطب‌های اصلی تولید گندم کشور هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بارندگی‌های متعدد، افزود: این مساله باعث می‌شود میزان رطوبت بالا باشد در نتیجه رشد قارچ‌ها نیز بالا می‌رود و احتمال دارد مزارع گندم آلوده به انواع بیماری‌ها شود. اگر شرایط عادی نشود نمی‌توان سمپاشی انجام داد و این امر نیز باعث شیوع آفت و کاهش عملکرد می‌شود.

ایمانی با اشاره به اینکه امسال سال سختی برای کشاورزی کشور خواهد بود، تصریح کرد: فقط در استان گلستان حدود ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد دچار خسارت شده‌اند. همین مساله زندگی کشاورز را دو سال عقب می‌اندازد. بنابراین دولت باید تدابیر و راهکار ویژه برای حل چالش‌های ایجاد شده، بیندیشد.

https://www.mehrnews.com/news/4583194/%D8%A8%D8%B1%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%B3%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B9-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%A2%D9%84%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B9-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%81%D8%A7%D8%AA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست