تاثیر محلول پاشی برگی آمینو اسیدها در گیاهان زراعی و باغی

امروزه استفاده از مواد بیوشیمیایی برای بهبود عملکرد کیفی و کمی درختان میوه و گیاهان زراعی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و هر گیاهی همانند تمامی موجودات زنده نیاز به مواد مشخصی برای رشد خود دارد. ترکیب اصلی سلولهای زنده گیاهی پروتیین ها می باشند، و در نهایت بلوک های ساختمانی پروتیین ها، اسیدهای آمینه می باشد. در حدود 20 نوع اسیدآمینه ضروری در گیاهان وجود دارد که بصورت مستقیم و غیرمستقیم بر آن ها تاثیر می گذارند. (رهروان رویش سبز)
بهترین و سریع ترین روش جذب آمینو اسید ها از طریق روزنه های گیاهی می باشد. آمینو اسید ها تاثیر به سزایی در سلامتی گیاهان و افزایش کیفیت میوه دارند. اکنون مشخص شده است که گیاهان قادرند از اسیدهای آمینه به عنوان منبع نیتروژن نیز استفاده کنند.
اسیدهای آمینه در سنتز ترکیبات متابولیسمی به کار رفته و می تواند موجب تنظیم فعالیت های هورمونی و تعادل فعالیت های رویشی و زایشی گیاه شوند، بنابراین گیاه پس از جذب این مواد می تواند در کوتاه ترین زمان بدون هیچگونه استرس و افت عملکردی نسبت به تامین نیازهای خود اقدام کند. (رهروان رویش سبز)
مزیت دیگر اسیدهای آمینه در افزایش جذب عناصر غذایی، افزایش نفوذپذیری غشا سلول است و از این طریق نیز موجب افزایش جذب مواد غذایی می شود. دو اسید آمینه گلیسین و گلوتامیک اسید قابلیت کلات کنندگی عناصر غذایی و افزایش جذب آنها را دارند. و اسیدهای آمینه آلانین، والین و لوسین کیفیت میوه را افزایش می دهند. و اسیدهای آمینه هیستیدین رسیدن میوه را بهبود می بخشند.
گلوتامیک اسید میتواند به عنوان عامل اسموتیک سیتوپلاسم در سلولهاي محافظ روزنه بر باز و یسته شدن روزنه ها اثرگذار باشد. همچنین آرجنین سنتز هورمونهاي گیاهی مرتبط گل دهی و میوه دهی را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده اند که اسیدهاي آمینه به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر فعالیت های فیزیولوژیک، رشد و نمو گیاه موثر واقع می شوند. (ارتباط با ما)
تحقیقات صورت گرفته
مطالعات ثابت کرده است که اسیدهاي آمینه میتوانند به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در فعالیتهاي فیزیولوژیکی رشد و نمو گیاه نفوذ کنند. مطالعـات بسیاری گـزارش کردنـد کـه کاربرد برگی اسیدهاي آمینه موجب افزایش رشد گیاه و عملکرد میوه می شود.
در شرایط بروز تنشهاي محیطی مانند سرمازدگی، دمـاي بـالا، شوري، خشکی، مصرف آفتکشها و غیره گیاه قابلیت جذب عناصر غذایی را از طریق ریشه از دست می دهد و مؤثرترین شـیوه محلول پاشی برگی می باشد. محمد زمانی و همکاران در آزمایشی تاثیر کاربرد اسیدهاي آمینه پرولین، گلایسین و بتائین را روي انگور تحت شـرایط تنش خشکی مورد بررسی قرار دادند، نتایج نشان داد کاربرد پرولین، گلایسین و بتائین موجب افزایش معنی دار محتـواي نسـبی آب بـرگ، کلروفیل برگ و میزان قندهاي محلول و کاهش دمـاي تـاج پوشـش نسبت به شاهد می شود.(رهروان رویش سبز)
طی مطالعات گسترده روي درختان انار تـأثیر اسـیدهاي آمینه و اسید هیومیک روي صفات رشد و گلدهی و میوه دهـی تحـت شرایط کم آبیاري مورد آزمایش قرار گرفت. نتـایج نشـان داد ارتفـاع شاخه ها، تعداد برگهاي هر شاخه، سطح برگ، تعـداد گـل هـاي هـر شاخه، درصد تشکیل میوه، درصد نگهـداري میـوه، تعـداد میـوه هـر درخت و عملکرد به طور معنی داري با افزایش سطوح تنش نسبت به شاهد کاهش یافت و درصد ریزش میوه به طور معنـی داري افـزایش نشان داد و بطور کلی کاربرد اسید هیومیک و آمینو اسید در گیاهان  تمـام ویژگـی هـاي مورد مطالعه را بهبود بخشید. برخی پژوهش های صورت گرفته نشان دادند که محلولپاشی اسید آمینه در عملکرد و کیفیت دانه جو موثر می باشد و تاثیر مثبتی در بهبود کیفیت دانه های جو داشته است.
بر اساس نتایج یافته هاي و پژوهشهاي انجام شده، نقش فرآوردههاي آلی بیولوژیکی در تنظیم مناسب رشد گیاه (شامل مراحل کاشت بذر، جوانه زنی، ریشه زایی، دوره بلوغ، پیري، تشکیل و تکامـل میوه) غیرقابل اغماض میباشد. از سـوي دیگـر ایجـاد مقاومـت بـه تنشهاي محیطی (از جمله سرما، گرما، خشکی و کم آبی) نیز از درجه بالاي اهمیت کاربرد فرآوردههاي آلی بیولوژیکی و اسیدهاي آمینه در گیاهان به حساب می آید. (رهروان رویش سبز)
با توجه به شرایط جوي ایران و وقوع تـنش هـاي محیطی استفاده از کودهای حاوی آمینو اسید مـی توانـد کمـک مـؤثري جهـت افزایش راندمان و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی ایجاد نماید.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • ابراهیمی پور
    2021-11-08 12:30 ق.ظ

    عرض سلام ووقت بخیر خدمت شما عزیزان داشتم.مطالب شما بسیار مفید بود ولی لطفا منابع این مقاله را بفرمایید ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست