تهران- ایرنا- رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با وجود تحریم، 45 هزار تن سم و انواع آفت کش- یعنی بیش از مصرف سالیانه کشور- از محل تولید داخلی و وارداتی تامین شده است تا کشاورزان دغدغه ای در این زمینه نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا درگاهی امروز (سه شنبه) در نشست خبری در سازمان حفظ نباتات کشور افزود: 38 هزار تن سم از محل تولید داخل ‌و واردات تامین شده و بقیه آن، در انبارها و سم فروشی ها موجود است.
به گفته وی، نیاز سالیانه کشور به سم 25 هزار تا 30 هزار تن است.
وی تصریح کرد: از ابتدای فروردین تا امروز چهار هزار و 700 تن سم ترخیص شده است.
این مسوول درباره کاهش چهار درصدی صدور مجوز واردات سموم گیاهی آماده در سال 97 گفت: در سال رونق تولید سیاست ما حمایت از تولیدکنندگان داخلی سم است.
وی ادامه داد: ما همچنان در واردات سموم تکنیکال (ماده موثره) وابسته ایم؛ زیرا به دلیل بالا بودن هزینه های تولید همانند بیشتر کشورهای دنیا، امکان تولید با حجم بالا را نداریم و همانند بسیاری از کشورها، این نوع سموم را از چین تامین می کنیم.

** 21 درصد سموم کشور پرخطر است
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: 21 درصد سموم کشور پرخطر است که برای مبارزه با آفات مضر در بخش شهری و کشاورزی به کار می رود و امری اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: 79 درصد سموم مصرفی در دسته بیولوژیک یا «متوسط و کم خطر» قرار دارد که تلاش داریم در این زمینه افزایش تولید داشته باشیم.
درگاهی یادآوری کرد: تاکنون در 2 میلیون و 800 هزار هکتار مزرعه، عملیات مبارزه با سن گندم و جو و در 16 هزار هکتار مبارزه با زنگ گندم اجرا شده است که این میزان افزایش می یابد.

** طرح جامع قرنطینه در دست تهیه است
این مسئول تاکید کرد نظام قرنطینه به برنامه جامعی نیاز دارد و پارسال تدوین طرح جامع قرنطینه کشور پیشنهاد شد که امسال تهیه و تنظیم می شود.
به گفته وی، اکنون بیش از 95 پست قرنطینه خارجی و داخلی در گمرک ها و بندرها فعال است.
وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با جذب نیروهای همیار قرنطینه و تشکیل ستادهای لازم این شبکه را تا سال 2020 میلادی بیش از پیش قوی کنیم.
به گزارش ایرنا، طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی سموم بخش کشاورزی باید همانند دارو زیر نظر سازمان حفظ نباتات با نسخه کلینیک ها در اختیار متقاضیان قرار گیرد اما این موضوع رعایت نمی شود.
سموم مورد مصرف بخش کشاورزی نزدیک 25 درصد از محل واردات و 75 درصد توسط شرکت های داخلی تهیه و تامین می شود.
چندی پیش به دلیل تحریم علیه ایران با وقفه واردات مواد اولیه تولید سم روبرو شدیم اما اکنون در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

http://www.irna.ir/fa/News/83289319

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست