همدان- ایرنا- رییس اداره بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: کاهش دما هفت هزار و 730 میلیارد ریال خسارت در سال جاری به باغ ها و کشاورزی این استان وارد کرد.

احد ظفری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بیشترین خسارت به باغ ها مربوط به شهرستان های همدان، کبودراهنگ و رزن بوده افزود: به دلیل برودت هوا و کاهش دما به 26هزار و532 هکتار از باغ ها و 335 هزار و 830 هکتار از زمین های زراعی این استان خسارت وارد شد.
وی با بیان اینکه خسارت‌های امسال در بخش کشاورزی به 362 هزار و 350 هکتار وارد شده است اظهار داشت: بیشترین خسارت در بخش باغی مربوط به باغ های گردو، هلو، سیب، آلو و انگور بوده است.
رییس اداره بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: در بخش زراعی نیز بیشترین خسارت ها به مزارع گندم دیم و آبی، کلزا، چغندر قند، سیب زمینی، جو و یونجه وارد شده است.
ظفری با بیان اینکه استقبال کشاورزی از بیمه بسیار پایین است افزود: بسیاری از کشاورزان و باغداران برای بیمه اقدام نکرده اند و در سال زراعی جاری در بخش زراعی 197 هزار و 39 هکتار و در بخش باغی نیز 2هزار و 23 هکتار بیمه شده اند.
وی ادامه داد: همچنین بیمه تنه درختان به میزان 855 هکتار، دام سنگین به میزان 34 هزار و 815 راس و طیور به تعداد 11 میلیون و 500 قطعه بیمه شده اند.
رییس اداره بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: این میزان خسارت در مقایسه با خسارت های سال 96 که در کل 930 میلیارد ریال بود بسیار افزایش داشته که دلیل آن خسارت‌های شدید فصل بهار به باغ ها و زراعت همدان بود.
ظفری با بیان اینکه سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در این استان تولید می شود گفت: این میزان 9 درصد تولیدات کشور را شامل می شود.
به گفته وی میزان تولیدات زراعی استان سالانه سه میلیون و 684 هزار تن است که رتبه ششم را در محصولات زراعی دارد.
ظفری ،میزان تولید محصولات دامی استان همدان را 666 هزار تن اعلام کرد و افزود: این استان 22 درصد تولیدات دامی و رتبه نهم را در تولید این محصولات در کشور به خود اختصاص داده است.
رییس اداره بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: میزان تولیدات باغی این استان 650 هزار تن است و همدان رتبه 13 را در کشور در این زمینه دارد.
ظفری اضافه کرد: سیب زمینی، گندم، جو، سیر، بادام، گردو و انگور از مهمترین محصولات کشاورزی هستند که در استان همدان تولید می شوند.
استان همدان یک هزار و 950 هکتار وسعت دارد که 46 درصد آن منابع طبیعی ، 33 درصد اراضی زراعی ، 3.7 درصد باغ ها و حدود 13.1 درصد آن نیز آیش است.
استان همدان در بخش کشاورزی 117 هزار بهره بردار دارد که با داشتن 26 درصد اشتغال استان، 29 درصد ارزش افزوده ، سالانه حدود 4.55 میلیون تن محصول کشاورزی را تولید می کند.

http://www.irna.ir/fa/News/83233062

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست