شوری خاک و تاثیر آن بر رشد گیاهان

شوری خاک و تاثیر آن در رشد گیاهان

شوری روی رشد گیاه به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر میگذارد.
کاهش جذب آب:
غلظت بالای نمک روی پتانسیل اسمزی خاک تاثیر میگذارد، بنابراین گیاه به انرژی بیشتری برای جذب آب نیاز دارد. تحت شرایط شوری زیاد ممکن است گیاه قادر به جذب آب نباشد و در نهايت پژمرده خواهد شد. حتی زمانیکه خاک اشباع از آب باشد.(رهروان رویش سبز)
سمیت یون خاص:
زمانی که آب حاوی املاح مضر( مثل سدیم، کلراید، بور بیش از حد و…) باشد یکسری علایم در ظاهر گیاه ایجاد میشود مانند کوچک شدن برگ ها، نکروز حاشیه برگ ها و یا بد شکلی در میوه،…..
خسارت غیر مستقیم شوری خاک:
ایجاد خلل در جذب مواد غذایی ضروری
عدم تعادل در میزان نمک خاک ممکن است به رقابت بین عناصر منجر شود، به این شرایط آنتاگونیسم( تضاد) گفته می شود. یعنی حضور یک یون جذب یون دیگر را محدود می کند. برای مثال افزایش کلراید باعث کاهش جذب نیترات می شود و همچنین افزایش فسفر باعث کاهش جذب منگنز می شود و افزایش پتاسیم جذب کلسیم را کاهش می دهد.
اثر سدیم در ساختار خاک:
در خاک های شور ، سدیم جایگزین کلسیم و منیزیم شده و باعث جذب ذرات رس در خاک می شود. بنابراین تجمع ذرات خاک کاهش می یابد و خاک شروع به پراکندگي خواهد كرد . زمانی که خاک مرطوب است نفوذ پذیری در خاک های سدیمی به طور چشم گیری کاهش می یابد و در نتیجه سرعت نفوذ آب هم کاهش می یابد. وقتی خاک خشک است خاک های سدیمی سخت می شوند و ترک می خورند و این حالت ممکن است به ریشه خسارت وارد کند.
در واقع شوری به تنهایی باعث بهبود ساختار خاک هم می شود و تا حدي اثرات منفی یون سدیم را هم از بین میبرد. اما در نهايت افزايش شوری نمی تواند بر رشد گیاهان موثر باشد .(رهروان رویش سبز)
عوامل موثر بر شوری خاک:
عوامل زیادی در میزان و ترکیب نمک ها در خاک اثر میگذارند :
-کیفیت آب آبیاری : مقدار کل نمک های محلول در آب آبیاری و ترکیب آنها، شوری خاک را تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین پارامترهای مختلفی مانند EC  آب و محتوای مواد معدنی باید مورد آزمایش قرار گيرد .
-کاربرد کود : نوع و مقدار کود بکار برده شده در خاک بر روی شوری آن اثر می گذارد. برخی کودها به طور بالقوه حاوی سطوح بالایی از نمک های مضر هستند. مانند کلرید پتاسیم یا سولفات آمونیم . استفاده بیش از حد در مصرف کود منجر به تجمع شوری شده و باید از این امر اجتناب شود .
-دفعات آبیاری و نوع سیستم آبیاری : هرچه مقدار بالاتري آب اعمال شود شوری خاک به غلظت نمك هاي آب آبياري نزديكتر خواهد شد و هنگامي كه خاك خشك ميگردد غلطت نمك ها در محلول خاك افزايش مي يابد . از آنجا که نمک ها با جبهه رطوبتی در حال حرکت هستند ، نمک ها در پروفیل های خاك با توجه به مقدار و نوع سیستم آبیاری تجمع پیدا می کند.
-خصوصیات زمین کشاورزی و سابقه كشاورزي در آن محل :
خاک هاي با زه كشي ضعیف ممكن است به درجه شوری برسند كه به گیاهان و کل محصول ضرر می رساند.(رهروان رویش سبز)

3 دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام
    میخواستم بدونم دادن کود نیترات کلسیم در خاک شور با منشا سدیمی جایز یا باعث شور شدن بیشتر میشه
    ممنون

    پاسخ
    • آقای باقری
      2018-07-15 8:57 ق.ظ

      با سلام و تشکر از حسن توجهتون
      سوال شما بستگی مستقیم با میزان شوری خاک و PH کود خواهد داشت.

      پاسخ
  • حسام زاده
    2021-07-17 12:20 ب.ظ

    سلام .3000 متر زمین در گیلان دارم که از دست علفهای هرز به ستوه امدم ،هیچ محصولی در زمین کاشته نمیشود و در شرف مسکونی شدن است .قصد دارم در کل زمین نمک ید دار بپاشم تا علف در نیاد …..ممنون از راهنماییتان

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست