نوشهر- ایرنا – رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر گفت که امسال برای پیشگیری ، مقابله و مهار شیوع آفت شب پره ، در 120 هکتار از رویشگاههای شمشادی منطقه محلول پاشی شده است .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، تاکنون حدود سه هزار هکتار از هشت هزار و 500 هکتار رویشگاه شمشاد حوزه منابع طبیعی غرب مازندران به آفت شب پره آلوده شده است .
آفت شب پره شمشاد از خرداد سال پیش در این منطقه شیوع پیدا کرد و مبارزه با آن هم با پاشیدن محلول ‘ بی تی ‘ در دستور کار قرار گرفت .
سال پیش نیز 650 هکتار از عرصه های شمشادی منطقه با محلول بی تی ، مقاوم سازی شده بود.
غلامحسین اشرفی نیا روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که عملیات پیشگیری و مبارزه با این آفت از زمان شیوع آن در چند مرحله با بهره گیری از توان بخش خصوصی انجام گرفته است که حدود 120 هکتار مربوط به امسال بوده است .
وی هزینه محلول پاشی برای مقابله با شب پره تا زمان حاضر را 6 میلیارد ریال برآورد کرد.
رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی غرب مازندران نصب حدود 900 عدد تله فرمونی به منظور کنترل و شکار شب پره را از دیگر اقدامات صورت گرفته در مناطق آلوده اعلام کرد.
شب پره ، پروانه کوچکی است که با پروازهای شبانه گونه ارزشمند شمشاد جنگلی را از بین می برد.
** نوشهر – رویان ، کانون آلودگی به آفت شب پره
اشرفی نیا بیشترین سطح مناطق آلوده را که امسال محلول پاشی صورت گرفت ، مربوط به حوزه اداره منابع طبیعی نوشهر – رویان دانست و گفت که 9 نقطه در این منطقه در معرض این آفت مهاجم قرار دارد .
وی این مناطق را شامل پارک جنگلی سی سنگان ، ماشلک ، توسکاتک ، کیسی ، نیرنگ ، کاسگرمحله ، خیرودکنار ، صلاح الدین کلا و عالم کلا معرفی کرد.
او افزود : این آفت همچنین مناطقی از جنگل های رامسر و پارک جنگلی صفارود را نیز آلوده کرده است که در سطح پنج هکتار محلول پاشی شد .
رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی مازندران منطقه نوشهر گفت : با بررسی های صورت گرفته در حال حاضر درختان شمشاد منطقه گلندرود رویان نیز به آفت شب پره مبتلا شدند که طی هفته گذشته 40 هکتار از این عرصه محلول پاشی شد.
او با اعلام اینکه در سال جاری دو نوبت محلول پاشی در پارک سی سنگان انجام شد ، افزود : به دلیل وسعت پارک سی سنگان که ذخیره گاه شمشاد است ، تاکنون 420 هکتار از این عرصه محلول پاشی شد .
پارک جنگلی سی سنگان نوشهر دارای 525 هکتار ذخیره گاه شمشاد است .
** بی خبری از وضعیت آفت در 500 هکتار
اشرفی نیا، سطح عرصه های جنگلی شمشاد در غرب مازندران را هشت هزار و 500 هکتار اعلام کرد و گفت که از این سطح پنج هزار هکتار آلوده به بیماری بلایت و سه هزار هکتار آن آلوده به آفت شب پره شمشاد است .
او افزود : 500 هکتار دیگر از جمله مناطق غیر قابل دسترسی و صعب العبور است که آلودگی در آنها دور از ذهن نیست.
شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.
این گونه درختان به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل های شمال ایران قلمداد می شود و بهترین رویشگاه آن در ارتفاع 20 تا 400 متری از سطح دریا قرار دارد ولی تا ارتفاع حدود یک هزار و 200 متری درمناطق مختلف جنگلی استان های گیلان، مازندران و گلستان می روید.
حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر دارای 313 هزا رو 214 هکتار عرصه جنگلی و 197 هزار و 152 هکتار مرتع است که دراین عرصه ها حدود 90 گونه درختی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست