رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: اجرای پروژه امنیت غذایی در اراضی دیم استان با همکاری ایکاردا(مرکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک) آغاز شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی، «عبدالله یوسفی» در این‌باره گفت: سالانه حدود ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی استان به‌صورت دیم پاییزه کشت و کار می‌شود که با توجه به تغییرات اقلیمی متأسفانه شاهد شکنندگی در تولید در این اراضی دیم هستیم.

وی ادامه داد: توجه به تولید در دیمزارها به‌عنوان یکی از سیاست‌های مهم معاونت زراعت در دستور کار قرار گرفته است و در این راستا با همکاری ایکاردا، ارتقای امنیت غذایی از طریق افزایش تولید سیستم‌های زراعی دیم به میزان ۲۵ درصد در مدت ۵ سال هدف‌گذاری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: ایکاردا، یکی از 15 مرکز تحقیقاتی استراتژیکی کشاورزی جهان بوده و هدف آن بهـــبود رفــاه مــــردم با استفاده از تحقیقات و آموزش در مناطق خشک در جهت افزایش تولید در واحد سطح و افزایش کیفیت محصولات زراعی با حفظ منابع طبیعی و استفاده پایدار از منابع محیطی است و دومین مرکز تحقیقاتی در دنیاست که بر روی گندم فعالیت می‌کند و از طریق یک شبکه گسترده با مناطق، مؤسسات ملی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیر دولتی و وزراتخانه ها در کشورهای توسعه یافته در ارتباط است.

یوسفی مهم‌ترین مؤلفه این پروژه را  ترویج و به‌کارگیری فناوری‌های آزمون شده و موفق در پایگاه‌های نوآوری برشمرد و افزود: ایجاد تغییر در تفکر و رفتار بهره‌برداران دیم در موضوعاتی مانند تناوب علوفه و گیاه روغنی با گندم و جو از سایر اهداف طرح است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: در این طرح از ارقام و ژنوتیپ‌های داخلی و برخی ژنوتیپ‌های بین‌المللی نیز استفاده می‌شود هم‌چنین تولید علوفه در دیمزارها نیز در این طرح هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: در اجرای این پروژه، تغییر روش‌های کشت مرسوم به روش‌های کشت پیشرفته و کشاورزی حفاظتی نیز مورد نظر بوده و بر آن تأکید می‌شود.

برنامه طرح در استان خراسان‌شمالی

دکتر «عبدالله یوسفی» در خصوص برنامه این طرح در خراسان‌شمالی اظهار کرد: امسال برای استان خراسان‌شمالی ۴۶۵۰ هکتار اراضی گندم دیم و ۸۸۵ هکتار جو دیم به همراه ۲۸۵ هکتار نخود و ده هکتار محصولات علوفه‌ای در نظر گرفته شده است و با تداوم پروژه طی 5 سال آینده سطح اجرای این پروژه در استان به ۱۳۱ هزار و ۶۶۰ هکتار خواهد رسید.

وی افزود: در اجرای این طرح، شماری سایت‌های نوآوری و مزارع الگویی در مزارع کشاورزان و دراقلیم‌های مختلف ایجاد خواهد شد.

یوسفی استفاده از تناوب‌های مختلف، تولید علوفه در دیمزارها، گسترش کشاورزی حفاظتی و توسعه دستگاه‌های مکانیزه جدید  را از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی طرح برشمرد.

وی یادآور شد: سه سایت در استان در نظر گرفته شده است که در این سایت‌ها استفاده از ارقام مختلف، روش‌های خاک‌ورزی  متفاوت و شیوه‌های مختلف کشت و تنوع تولید مدنظر قرار خواهد گرفت.

https://www.isna.ir/news/97080904120/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%85-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-       %D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست