مجری طرح زیتون کشور گفت: هم‌اکنون حدود ۲۰ هزار هکتار از باغات زیتون استان‌های زنجان، قزوین و گیلان آلوده به مگس زیتون بوده و هر سال در آن ردیابی، پایش و مبارزه صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، «مستخدمی» تصریح‌ کرد: استان‌های زنجان، قزوین و گیلان مرکز اصلی تولید زیتون هستند و بیشترین سطح و تولید در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به آفت مگس زیتون در باغات خاطرنشان کرد: این آفت از سال ۸۳ و بر اثر واردات بی‌رویه میوه زیتون از کشورهای همسایه به کشور راه یافته و کانون اصلی پراکنش آن مناطق سه‌گانه زیتون‌خیز کشور در استان‌های فوق و البته کمی هم در استان گلستان است.

مستخدمی ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۲۰ هزار هکتار از باغات زیتون این سه استان آلوده به مگس زیتون بوده و هر سال در آن ردیابی، پایش و مبارزه صورت می‌گیرد.

وی تصریح‌ کرد: در سنوات اخیر با پیگیری که این دفتردر بخش‌های اجرا با همراهی سازمان حفظ نباتات و معاونت باغبانی انجام داده، خوشبختانه آفت زیتون طی ۳ سال گذشته کاملاً کنترل و خسارت آن به کمترین حد ممکن رسیده که البته این امر رسالت ما را نسبت به سال‌های پیش برای کنترل و مبارزه با این آفت بیشتر خواهد کرد.

مجری طرح زیتون کشور با بیان این‌که امسال با توجه به کاهش نسبی دما و افزایش رطوبت بر اثر بارش ماه‌های اخیر شرایط بسیار مناسبی برای طغیان آفت مگس زیتون وجود دارد، گفت: دفتر طرح زیتون علاوه‌بر اختصاص اعتبار در بخش‌های مختلف اصلاح و احیای باغات زیتون مانند هرس، تغذیه، پیوند، مدیریت کف باغ و دفع علف‌های هرز، باز جوانسازی باغات مسن که همگی در کاهش خسارت مگس زیتون موثر هستند برای اصلاح باغ‌های آفت‌زده و جمع‌آوری میوه‌های آلوده به لارو این آفت نیز برنامه و دستورالعمل جداگانه‌ای را مد نظر قرار داده و به سه استان آفت‌خیز اختصاص داده است.

مستخدمی با تقدیر و تشکر از مدیران و کارشناسان حفظ نباتات جهت ردیابی و پایش مداوم آفت در طول سال و در ایستگاه‌های ردیابی واقع در سه استان خاطرنشان‌ کرد: دفتر طرح زیتون نیز به‌عنوان متولی بخش زیتون کشور چندین جلسه در معاونت باغبانی جهت دریافت اطلاعات مربوط به ردیابی و پایش آفت در استان‌های هدف هم‌چنین هماهنگی و برنامه‌ریزی بهتر در خصوص هدایت عمِلیات‌های اصلاحی باغات زیتون به‌منظور کنترل موثر این آفت در سال زراعی جاری برگزار کرده است.

وی تصریح کرد: بهره‌برداران بخش زیتون می‌دانند که خسارت این آفت تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار نمی‌گیرد و مگس زیتون یک آفت همگانی است که دولت عملیات ردیابی و پیش‌آگاهی را برای مبارزه با این آفت بر عهده دارد، اما مبارزه اصلی با آفت به عهده باغداران زیتون‌کار است.

https://www.isna.ir/news/97032712530/%D8%A2%D9%84%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%BA%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%81%D8%AA-%D9%85%DA%AF%D8%B3-%D8%B2%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست