رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: از آنجایی‌که کشورهای ترکیه، افغانستان و پاکستان نیز امسال اقدام به کشت سیر کرده و برداشت خوبی نیز داشته‌اند، میزان تقاضا نسبت به عرضه بسیار پایین‌تر از سال‌های گذشته بوده است.

به گزارش ایسنا، منصور رضوانی‌جلال در حاشیه بازدید از پروژه ملی سرشاخه‌کاری درخت گردو و نهالستان گردوی شهرستان تویسرکان در جمع خبرنگاران، درباره کشت بالای سیر در استان بیان کرد: بیشتر کشاورزان به علت قیمت بالای سیر در سال گذشته، امسال اقدام به کشت فراوانی کرده و بیش از ۵۵ هزار تن سیر برداشت کردند که در شهرستان تویسرکان نیز این میزان ۶ برابر سال قبل شده است. نمونه‌هایی از سیر استان به کشورهای مختلف ارسال شد و در نهایت کشور اسپانیا نمونه‌های مرغوب را انتخاب کرد و محصولات به این کشور ارسال شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: با وجود محصول سیر اضافی در سطح استان، صنایع تبدیلی برای پودر سیر و مشتقات آن به صورت صادراتی وجود ندارد و تولیدکنندگان تنها به صورت سنتی اقدام به ساخت شوریجات و ترشیجات سیر می‌کنند.

وی درباره وضعیت تولید گردو در استان نیز گفت: برای تولید پیوندک گردو و نهال گواهی‌شده با محدودیت‌های فراوانی در کشور مواجه بودیم به طوریکه در هیچ جای کشور نتوانستیم پیدا کنیم اما امروز باغ مادری تویسرکان به عنوان مرکز تخصصی تولید و توزیع نهال گردوی شناسنامه‌دار در کشور مطرح است. در این باغ تمامی مراحل کشت بافت گیاهی در خزانه و گلخانه انجام و در نهایت یک نهال گواهی‌شده در کل کشور از تویسرکان توزیع خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره اعتبارات اختصاص‌یافته به این باغ عنوان کرد: یک میلیارد تومان از صندوق جهادکشاورزی و ۲و نیم میلیارد تومان از صندوق توسعه کشاورزی برای ساخت گلخانه، اختصاص یافته و در گلخانه بیش از ۱۰۰ هزار نهال تولید و در باغ مادری نیز بیش از ۳۶۰۰ بافت گیاهی تولید شده است.

وی با بیان اینکه اولویت سرشاخه‌کاری و تولید و فروش پیوندک با شهرستان تویسرکان است، تأکید کرد: سرشاخه‌کاری و تولید پیوندک نهال گواهی‌شده، مختص استان همدان و شهرستان تویسرکان است اما توزیع نهال و پیوندک‌ها در سراسر کشور انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سرشاخه‌کاری در همه درختان گردو، گفت: درختانی که از لحاظ کیفیت و کمیت دچار مشکل هستند در اولویت سرشاخه‌کاری شدن هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان بیان کرد: برداشت گردو در باغات سنتی ۱۸۰۰ کیلوگرم است که این میزان در درختان سرشاخه‌کاری شده، بیش از ۴ تن در هکتار است.در سال گذشته ۱۷ هزار تن گردو در استان همدان برداشت شد که امسال نیز به همان میزان برداشت خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ۲۶ درصد اشتغال استان همدان در حوزه کشاورزی است، گفت: بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و مجوز در حوزه کشاورزی توسط بهره‌برداران دریافت شده که این میزان در حوزه گلخانه، صنایع تبدیلی و توسعه باغات است.

رضوانی‌جلال افزود: تقاضا و گرایش برای ساخت سردخانه زیاد و برای ایجاد صنایع تبدیلی بسیار کم است که با تسهیلات اعطایی از سوی جهادکشاورزی در قالب تسهیلات توسعه روستایی و صندوق توسعه ملی در حوزه صنایع تبدیلی به خوبی می‌توان وارد شد.

وی با اشاره به تمام شدن مدت زمان کشت کلزا در استان عنوان کرد: کلزا به عنوان الگوی کشت در اولویت جهادکشاورزی است که تمامی نهاده‌ها و کود مورد نیاز کشاورزان تأمین شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره مبارزه با کرم خراط نیز اظهار کرد: سال قبل اعتبارات خوبی برای مبارزه با این بیماری اختصاص یافت و در راه توسعه و تکثیر این بیماری اختلال زیادی صورت گرفته و این بیماری کنترل شده است.

https://www.isna.ir/news/97070201064/%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%82-%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست