اصول اساسی کاربرد کودها 

کودهای شیمیایی مواد واکنش پذير و نهاده هاي گراني هستند که باید كاربرد آن ها چه از طريق خاکي  و چه از طريق  محلول پاشی با اتخاذ روش ها و اصول علمی انجام شود.  روش های متعددي براي كاربرد كود ها در خاك يا روي محصولات استفاده شده است كه لازم است مزيت ها و زيان ها و نيز اصول كاربرد هر كدام از اين روش ها به درستي درك شود .(رهروان رویش سبز)
اصول اساسی کاربرد کودها:
  1. کودهای ازته باید در دوزهای تقسیم شده به کار برده شوند تا مقدار نیتروژن هدر رفته از طریق آبشویی کاهش یابد. زیرا نیتروژن عنصری است که به راحتی در آب حل می گردد و تحرک بالایی دارد.
  2. به جز در خاک های اسیدی و بسیار قلیایی فسفر باید در یک دوز و به عنوان کود پایه ای قبل از کشت مصرف شود. در حالی که در خاک های قلیایی محلول پاشی آن نتیجه بهتری را در پی خواهد داشت.
  3. اصلاح کننده های خاک همیشه باید حداقل یک ماه قبل از کاشت محصولات به صورت توزیع یکنواخت یا اختلاط با خاک به کار برده شوند.
  4. کودهای مخلوط یا مرکب باید به عنوان کود پایه قبل از کاشت به کار برده شوند.
  5. برای حصول بهترین راندمان کودها و دستیابی به بالاترین بازیابی عناصر غذایی همیشه باید ترکیبی از کودهای آلی و شیمیایی به کار برده شوند.
  6. در خاک های شنی باید دوز کلی کودهای ازته و پتاسه برای کاریرد در دفعات متوالی تقسیم شود.
  7. کودهای پتاسیمی باید در یک دوز واحد مصرف شوند اما کاربرد تقسیم شده آنها همراه با نیتروژن به عنوان کود سرک نتیجه بهتری در خاک های سنگین خواهد داد.(رهروان رویش سبز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست