رئیس انجمن برنج خوزستان با بیان این‌که با حذف کشت برنج از برنامه کشت استان شرایط برنج کاران دشوار خواهد شد، گفت: حتی با وضعیت کمبود منابع آبی نیز نباید کشت برنج از برنامه حذف شود و باید امکانی فراهم شود تا با شیوه کشت متفاوت، کشاورزان بتوانند کشت کنند.

محمد سواری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مساله کشت برنج اظهار کرد: کشاورزان خوزستانی پیگیر هستند، تا بتوانند شرایطی را ایجاد کنند که با روش‌های اصلاحی امکان کشت برنج برای آن‌ها فراهم شود زیرا کشت برنج در خوزستان بهینه شده است.

وی افزود: دولت و وزارت نیرو به دنبال حذف برنج کاری از استان خوزستان است اما کشاورزان و برنج کاران در استان در تلاش هستند تا این اتفاق رخ ندهد زیرا بسیاری از افراد که تنها راه معیشت آن‌ها کشت برنج است، بیکار خواهند شد.

رئیس انجمن برنج خوزستان تصریح کرد: با توجه به شرایط بارشی امسال و بهبود ذخایر آبی در استان خوزستان، انتظار داریم تا شرایطی فراهم شود تا کشاورزان خوزستانی بتوانند نسبت به کشت برنج اقدام کنند زیرا با حذف کشت برنج از برنامه کشت استان شرایط برنجکاران دشوار خواهد شد.

سواری ادامه داد: امسال پیش بینی می‌شود تا شرایط بارشی استان نیز بسیار مطلوب باشد و این موضوع می‌تواند وضعیت را برای کشت برنج در خوزستان فراهم کند. امیدواریم امسال برنجکاران در خوزستان بتوانند نسبت به کشت برنج اقدام کنند.

وی عنوان کرد: حتی با وضعیت کمبود منابع آبی نیز نباید کشت برنج از برنامه حذف شود و باید امکانی فراهم شود تا با شیوه کشت متفاوت کشاورزان بتوانند کشت کنند زیرا معیشت برنجکاران خوزستانی در گرو کشت برنج است.

پیش از این محمد سواری، رئیس انجمن برنج خوزستان در اواخر سال گذشته با بیان این‌که با محدودیت کشت برنج موافق هستیم اما با ممنوعیت خیر، گفته بود اگر ممنوعیت کشت برنج در استان اتفاق بیفتد، حدود 40 هزار نفر از کشاورزان و خانواده‌های آن‌ها از کار بیکار خواهند شد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده، چندین و چند سال است که بحث این‌که کشت برنج در استان ممنوع شود، مطرح است اما به دلایل مختلف تاکنون این اتفاق نیفتاده است و همچنان نیز به دنبال آن هستیم تا شاهد ممنوعیت کشت برنج نباشیم.

وی افزود: شور بودن زمین‌های خوزستان و نیاز این اراضی به آبشویی و مبارزه با علف‌های هرز اهمیت کشت برنج را در استان خوزستان دوچندان می‌کند. همچنین اشتغال افراد در کارخانه‌های شالیکوبی که در سطح استان خوزستان به وجود آمده‌اند، مساله دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس انجمن برنج خوزستان تصریح کرد: هر 5 هکتار از مزارع برنج توسط یک نفر کشت می‌شود و هر ساله سطح زیر کشت برنج در استان خوزستان حدود 70 تا 80 هزار هکتار است. اگر ممنوعیت کشت برنج در استان خوزستان اتفاق بیفتد، حدود 40 هزار نفر از کشاورزان و خانواده‌های آن‌ها از کار بیکار خواهند شد.

سواری با بیان این‌که در حال حاضر حدود 200 کارخانه شالیکوبی مدرن در استان وجود دارد، عنوان کرد: در هر کدام از این کارخانه‌های شالیکوبی حدود 20 نفر مشغول به کار هستند و در صورت بحث ممنوعیت کشت برنج شاهد بیکار شدن این افراد خواهیم بود. در اقتصاد استان در زمان برداشت برنج شاهد جهش‌هایی هستیم که زمینه را برای اشتغال سایر افراد به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می‌کند.

رئیس انجمن برنج خوزستان تصریح کرده، این‌که باید در شیوه آبیاری و شیوه کار تجدیدنظر کنیم تا شاهد جلوگیری از هدر رفت آب باشیم، همه برنج کاران اتفاق نظر دارند و هیچ مساله‌ای در این زمینه وجود ندارد. این اتفاق از سال‌های گذشته آغاز شده و بسیاری از کشاورزان از روش خشکه کاری استقبال می‌کنند.

استان خوزستان پس از استان های گیلان و مازندران با تأمین 9 درصد برنج کشور، سومین استان کشور از نظر تولید برنج با کیفیت است و شهرستان باغملک سهم بسزایی در تولید برنج استان دارد.

کیخسرو جنگلوائی، رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز پاییز سال گذشته به خبرنگار ایرنا گفته از آنجا که معیشت و تنها راه کسب درآمد بیشتر کشاورزان خوزستان از راه کشاورزی است، ممنوعیت کشت برخی محصولات باعث مشکلات فراوان برای آنها می‌شود.

وی اظهار کرده، سازمان جهاد کشاورزی در سال 2 نوبت الگوی کشت تابستان و پاییزه را به کشاورزان ابلاغ می کند. الگوی کشت هر منطقه براساس شاخص هایی همچون شهرستان، نوع بازه، نوع محصول، سطح زیر کشت هر محصول و میزان آب مصرفی تعیین می‌شود. متاسفانه هم اکنون مشکل اصلی در ذخایر آبی به ویژه در حوضه های زهره، خیرآباد و مارون است.

وی با بیان اینکه برخی کشاورزان خوزستان چهارسال است که کشت تابستانه نداشته‌اند، یادآور شد: باید تمام امکانات را بکار گرفت تا کشت پاییزه صورت گیرد در غیر این صورت کشاورزان بیکار و به سمت جمعیت حاشیه نشینی شهرها افزوده می شوند.

چنگلوائی با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته بدترین شرایط خشکسالی در خوزستان بود افزوده، اما با این وجود بارش به موقع باران سبب شد تا میزان تولیدات کشاورزی خوزستان به سطح قابل قبولی برسد.

وی به لزوم پرداخت خسارت کشاورزان اشاره کرده و گفته، خسارت زمین های کشاورزی بیمه شده تا پایان سال 1394 پرداخت شده است. در جلسه‌ای که با اعضای هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی داشتیم دغدغه کشاورزان در این خصوص را مطرح کردیم تا بدهی کشاورزان هرچه زودتر پرداخت شود.

خوزستان که آن را به نام استان زرخیز می‌شناسند با دارا بودن یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین مستعد کشت، قطب کشاورزی کشور بوده و با 14 میلیون و 200 هزار تن مجموع محصولات اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلات رتبه نخست را در کشور دارد.

با توجه به تولید 110نوع محصول زراعی و باغی، تنوع شرایط اقلیمی در خوزستان این امکان را می‌دهد که دستکم سالانه 25 میلیون تن انواع محصولات در این استان در آینده‌ای نه چندان دور تولید شود.

بحران کم آبی در این استان چند سالی است که گریبان آن را گرفته و اجرای طرح ها و پروژه های انتقال آب از سرچشمه رودخانه‌های آن به دیگر استان های کشور و عوامل طبیعی چون خشکسالی سبب شده در برخی مناطق جنوبی این استان، زمین های حاصل خیز آن رفته رفته غیر قابل کشت شده و مشکلات جبران ناپذیری را متوجه اقتصاد و کشاورزی خوزستان کرده است.

https://www.isna.ir/news/97101608350/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%B2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست