بهترین کود افزایش باردهی خیار 

بهترین کود افزایش باردهی خیار

نکاتی در مورد کود افزایش باردهی خیار

خیار گیاهی یکساله، از جنس Cucumis و مربوط به خانواده ی Cucurbitaceae می باشد. بوته ی خیار رشد سریعی دارد و در اغلب موارد، اگر خاک مشکل شوری نداشته باشد، خاک از لحاظ مواد آلی در سطح بالایی بوده و pH آن بین 6 تا 7 باشد، همچنین محیط دما، رطوبت و نور بالایی داشته باشد، فاصله ی کمی بین بذرهای خیار باشد، رشد بسیار خوبی دارد. خیار در بین ماکرو المنت ها به پتاسیم، فسفر و منیزیم نیاز بسیار زیاد و در بین میکرو المنت ها به منگنز بسیار نیاز دارد. لذا از کودهایی استفاده می کنند که تمامی موارد بالا را به اندازه ی کافی و متناسب با شرایط رشد داشته باشد ولی باید به خاطر داشت که به علت حساسیت گیاه خیار به عوامل شوری و سختی آب، نباید کل کود را درجا استفاده نمود، بلکه به صورت آهسته و به شکل آبیاری یا محلول پاشی باید صورت گیرد.در این مقاله قصد داریم تا به معرفی کامل بهترین انواع  کود افزایش باردهی خیار بپردازیم.

1-    کود نیتروژن:
نیتروژن یکی از عناصر ماکرو المنتی است که گیاه خیار به آن نیاز زیادی دارد چرا که کمبود آن سبب کاهش رشد، زردی و کوچکی برگ ها، ریزش زودتر از موعد برگ ها، میوه های کوتاه و ضخیم شده و باعث می شود تا رنگ خیار به سبز کم رنگ تغییر پیدا کند و در برخی موارد سبب جمع شدن انتهای خیار می گردد. لذا می توان از کود نیتروژن به عنوان کود افزایش باردهی خیار استفاده نمود که به دو شکل نیز موجود است. کودهای عضوی شامل کودهای حیوانی، پودر استخوان، خون خشک و کودهای شیمیایی شامل نیترات آمونیوم، فسفات آمونیوم و غیره می باشد. برای ملاحظه ی محصول زیر کلیک کنید : نیترومول 

نیترومول

2-    کود فسفر: 
فسفر از عناصری است که خیار به آن نیاز شدیدی دارد که کمبود آن در خیار سبب توقف رشد گیاه، سخت شدن و تغییر رنگ برگ های جوان کوچک به سمت سبز تیره و مایل به خاکستری می گردد. همچنین کمبود فسفر در خیار سبب عدم انتقال انرژی در طی فتوسنتز و تجمع مواد قندی در برگ و ساقه شده که در نتیجه ی ترشح هورمون، برگ و ساقه را ارغوانی رنگ می کند. برای جبران کمبود فسفر در خیار می توان کودهای ان پی کا فسفر بالا مانند کود کامل 10.52.10 و کود کامل 5.50.20  همراه با آب مورد استفاده در آبیاری استفاده کرد که از نوع کود افزایش باردهی خیار می باشد. عکس مربوط به محصول کمبی فست 10 کیلویی 10-52-10 می باشد.
کود کامل کمبی فست 10-52-10 هلندی

3- کود پتاسیم:
پتاسیم نیز از دیگر ماکرو المنت هایی است که گیاه به آن نیاز شدید دارد. پتاسیم در خیار دارای نقش های متنوعی همچون، مورد نیاز برای رشد مناسب و عملکرد بالا و کیفیت مطلوب، متعادل نمودن اسیدهای عمومی تولید شده درون سلول ها و کنترل تعریق دارد. در نتیجه کمبود آن سبب زرد شدن حاشیه ی برگ ها، انتهای رشد نکرده ی خیار به همراه نوک بلند می گردد.برای جبران کمبود پتاسیم در خیار از کود پتاسیم بالا مانند کود ان پی کا 15.5.30 یا کود ان پی کا 5.10.43 یا کود ان پی کا 5.5.40 به صورت آب آبیاری با دوز 10 کیلو در هکتار  یا محلول پاشی با دوز 2 کیلو در 1000 لیتر آب استفاده می کنند که از نوع کود افزایش باردهی خیار می باشد، البته باید توجه داشت که مصرف زیاد کودهای نیتروژن و فسفر اثر منفی بر روی کود پتاسیم دارد و زیادی عناصر کلسیم و منیزیم در کود افزایش باردهی خیار، به دلیل خاصیت رقابتی، سبب تشدید کمبود پتاسیم می گردد. عکس مربوط به محصول کود کامل کمبی فست 36-12-12 ده کیلویی می باشد.

کود کامل کمبی فست 36-12-12 هلندی

4-    کود کلسیم:
عنصر کلسیم در گیاه غیر قابل انتقال است لذا باید همیشه در دسترس گیاه خیار قرار گیرد به طوریکه کمبود آن سبب متوقف شدن رشد گیاه، بالا رفتن برگ های جوان و حاشیه ی آنها، ریزش برگ ها، کندی رشد ریشه و… می گردد. با محلول پاشی کود کلسیم که از نوع کود افزایش باردهی خیار می باشد و یا با اضافه کردن آهک در محیط های اسیدی، کمبود کلسیم در خیار را جبران می کنند.
عکس زیر مربوط به محصول کود مایع کورت کلسیم میباشد.
کورت کلسیم

5-    کود منیزیم:
منیزیم از میکرو المنت هایی است که گیاه خیار به آن شدیدا نیاز دارد که کمبود آن به علت pH پایین خاک یا زیادی کلسیم، پتاسیم یا آمونیوم، سبب پیدایش لکه های زرد و نقاط قهوه ای بر روی گیاه خیار می گردد. جهت رفع کمبود منیزیم در خیار، از کود مربوطه به صورت 20 گرم در لیتر سولفات منیزیم به صورت محلول پاشی استفاده می کنند که از نوع کود افزایش باردهی خیار می باشد.
عکس زیر مربوط به محصول کود کامل گرومور 21-7-14 کلسیم منیزیم می باشد.

گرومور 21-7-14
اکنون به معرفی چندین نمونه ی معروف کود افزایش باردهی خیار می پردازیم که شامل:

1-    کود مولتی پروپلکس گرومور: 
کود مولتی پروپلکس ( عکس زیر ) از انواع کود افزایش باردهی خیار بوده که شامل تمامی عناصر میکرو و ماکرو المنت مورد نیاز خیار شامل: آهن، پتاسیم، روی، بور، نیتروژن، منگنز، منیزیم و غیره می باشد که بخصوص برای خیار گلخانه ای بسیار مناسب است. نکته ی قابل توجه در مورد این کود این است که تمامی این عناصر همراه با اسید های آمینه “به خصوص جیبرلیک” هستند که سبب جذب بالای آن و افزایش گلدهی خیار می باشد.
مولتی پروپلکس
2-    کود فرتی فلکس 10.3.3 هورتیلند:
این کود که حاوی اوره می باشد که باعث رشد مناسب گباه می شود. عناصر ریزمغذی نیز در این گیاه 100% کلاته میباشد بنابراین میزان در دسترس بودن این محصول 100% است. کود فرتی فلکس 10.3.3 ( عکس زیر ) که مورد استقبال بسیاری از کشاورزان بوده است دارای مواد غذایی بسیار با کیفیت و بدون رسوب و بلور است که کاملا حلال در آب میباشد. استفاده از این کود در تمامی مراحل کشت بخصوص ابتدای کشت توصیه می شود.
فرتی فلکس 3-3-10

3-    کود محرک رشد وایتافری:
این کود نیز از دسته ی کود افزایش باردهی خیار می باشد که سبب می گردد تا تناژ محصول افزایش یافته، ماندگاری، رنگ و طعم خیار زیاد گردیده و مقاومت به سرما زدگی در خیار را بهبود بخشد. کود وایتافری ( محصول در عکس زیر )که از جلبک دریایی تولید شده است در دسته ی کود های ارگانیک است که به کشاورزی سبز نیز کمک میکند. استفاده از این محصول  به صورت محلول پاشی است که مرحله ی اول در مرحله ی 8-6 برگی گیاه خیار بوده و مرحله ی دوم، 10 تا 15 روز پس از مرحله ی اول می  باشد.
وایتافری 30%

4-    کود مرغی:

در طی تحقیقاتی که در سال 2003 توسط Hammond و همکاران، در سال 2004 توسط دکتر هاشم آبادی و دکتر کاشیو مهندس غفاری نژاد در مرکز تحقیقات جیرفت در سال 91 بر روی کود مرغی صورت گرفتند، مشخص گردید که حداکثر 20 تن کود مرغی در هر هکتار، سبب افزایش باردهی بسیار زیاد خیار نسبت به سایر کودها شده و بهترین زمان ممکن جهت استفاده از این کود و تجزیه ی آن برای در دسترس قرار گیری عناصر مغذی برای گیاه خیار در فصل پاییز می باشد، به طوری که امروزه تنها منبع کود آلی برای افزایش کیفیت و عملکرد خیار، کود مرغی است، با اینکه گران ترین کود آلی در منطقه محسوب می گردد. همچنین مشخص گردید که کود مرغی به دلیل دارا بودن اسید اوریک زیاد، ازت آن بسیار سریع تر از کودهای دیگر در دسترس گیاه قرار می گیرد.

کود افزایش باردهی خیار

نکته ی حائز اهمیت در مورد تمامی انواع کودها، توجه داشتن به کد سه رقمی موجود بر روی آنها می باشد که به ترتیب بیانگر درصد نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که بر حسب شرایط محیطی و خاک باید نوع مناسب را انتخاب نمود. به عنوان مثال کود مایع خیار بوته دارای کد 9-7-13 می باشد که به معنای دارا بودن: 13% نیتروژن، 7% فسفر و 9% پتاسیم می باشد.
در این مقاله سعی بر آن شد تا در مورد کود افزایش باردهی خیار به طور کامل و مفید صحبت گردد و با توجه به شرایط محیطی و خاک مورد استفاده جهت کشت، بهترین نوع کود افزایش باردهی خیار انتخاب گردد. هر کدام از انواع کود افزایش باردهی خیار دستورالعمل خاص خود را دارد که حتما باید طبق آن عمل گردد.
تهیه شده توسط وبسایت ایران کشاورزی
https://www.irankeshavarzi.com/article/detail/the-best-fertilizer-increasing-cucumber-yield

3 دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • ali heydari1در اینستگرام
    2022-02-15 12:02 ق.ظ

    سلام خیلی ممنون از مقاله خوبتون ،سال دیگه ب یاری خدا میخوام خیار کاشت کنم ،برای اولین بار کشاورزی میکنم ،ایشالله ک بگیره

    پاسخ
  • باسلام من ۱۵اُم مرداد خیارکاشتم به اندازه ی ۳۰۰۰متر.که از ۳نوع بذر ویکتور،آفیسر،اورکا استفاده کردم.خاستم بپرسم الان که ما اواخر شهریور هستیم ودما رو به کاهشِ.ایا روی رشد وعملکرد برداشت خیارتاثیرمی گذارد؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست