کرج – ایرنا – مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت که تنها راه نجات کشور در مساله آب، بهره وری آب در بخش کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، محمد حسین شریعتمدار روز سه شنبه در گردهمایی سالیانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذر پرورشی غلات آبی کشور در کرج، افزود: در چهار سال گذشته بهره وری آب در بخش کشاورزی سالیانه 6.1 درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: در صورتی که این روند را ادامه بدهیم در برنامه ششم توسعه 220 میلیارد متر مکعب صرفه جویی خواهیم داشت.
شریعتمدار گفت: در این صورت دیگر مساله ای به نام بحران آب نخواهیم داشت، در غیر اینصورت معلوم نیست که به چه وضعیتی برسیم.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی معضل آب روز به روز شدیدتر می شود و نگرانی های زیادی را احساس می کنیم، وزارتخانه مسئول با فقدان مدیریت مواجه است و نیاز است که یک برنامه ریزی دقیق و مدونی صورت گیرد.
شریعتمدار با بیان اینکه طبق پیش بینی های صورت گرفته تا سال 2050 دمای هوا در کشور افزایش دو درجه ای خواهد داشت، اظهار داشت: دو برابر دنیا در کشور ما گازهای گلخانه ای تولید می شود که این مساله نیز بر نگرانی های ما دامن زده است.
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی تغییرات اقلیمی را یکی دیگر از مواردی دانست که باید آن را مورد توجه قرار داد و افزود:کسانی که فکر می کنند تغییرات اقلیمی تاثیری ندارد سخت در اشتباه هستند، با بررسی تولید محصولاتی چون کلزا و گندم در سال گذشته به این واقعیت که تحت تاثیر حوادث اقلیمی قرار می گیریم خواهید رسید.
وی ادامه داد: در سال گذشته میزان بارندگی ها کاهش داشته اما این میزان خیلی کم بوده و ما بیشتر تحت تاثیر عوامل اقلیمی بوده ایم.
شریعتمدار یکی دیگر از مسایلی که در کشور باید به آن توجه شود اقتصاد مقاومتی عنوان و خاطر نشان کرد: برای توسعه کشور باید بیشتر از همیشه به آن توجه داشت.
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به تجربه موفقیت آمیز تولید شکر در سال 95 و رکورد 122 ساله در این بخش اشاره و بیان داشت: این موفقیت در شرایط بهره وری و نه به دلیل افزایش سطح زیر کشت و استفاده از تجربه و تکنولوژی صورت گرفته است.
شریعتمدار ادامه داد: همچنین یکی دیگر از افتخارات ما در بخش کشاورزی بهره وری آب در تولید گندم است که این میزان در سال 95 به 750 گرم رسیده و یک افتخار و تجربه بزرگی است.
وی افزود: نیاز است که در شرایط کنونی مدیران یک برنامه ریزی و هدف گذاری برای چهار سال آینده داشته باشند تا بتوان با این برنامه ریزی حرکت کرد .
این همایش به مدت 2 روز ادامه دارد.

http://www.irna.ir/fa/News/82662597

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست