به نظر می رسد کشاورزی ارگانیک نجات دهنده نهایی محیط زیست باشد. اما آیا می تواند ۱۰ میلیارد نفر را تا سال ۲۰۵۰ تغذیه کند؟

در کشورهایی مانند آلمان، بسیاری از کشاورزان، روش ارگانیک را به عنوان راه حل نهایی برای بحران آب و هوا و جمعیت می دانند. اما اگر محصولات ارگانیک فقط یک درصد از زمین های کشاورزی جهان را تشکیل دهد، چگونه این میزان محصول ارگانیک می تواند نیاز جمعیت جهان را برآورده کند؟

به گزارش ایانا از سایت “دویچه وله”، حامیان کشاورزی ارگانیک معتقدند که این عمل دور از دسترس نیست، اما همچنان نیاز به تغییر در کل سیستم غذایی جهانی وجود دارد. آن ها می گویند اولین حرکت باید بهبود استفاده از منابع و کاهش ضایعات باشد.

درحالی که مخالفان معتقدند که یک سیستم کشاورزی به طور کامل ارگانیک می تواند حتی بیشتر از کشاورزی مرسوم بر محیط زیست تاثیر می گذارد

میزان زمین کشت محصول ارگانیک درجهان برحسب میلیون هکتار از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵

استفاده بهتر از منابع

به گفته آندریاس گاتینگر، استاد کشاورزی ارگانیک و استفاده پایدار از زمین در دانشگاه جسته لیبیگ در گیزن آلمان، متوسط جهانی علمکرد بین کشاورزی ارگانیک و متعارف تقریبا ۲۵ درصد است. از آنجایی که کشاورزی ارگانیک به شدت به تغییرات عوامل مختلف طبیعی بستگی دارد، از این رو تولید محصول معمولا کمتر است.

این درحالی است که خوزه میگوئل مولت، محقق موسسه زیست شناسی مولکولی گیاهی و سلولی (IBCMP) (۱)در والنسیا اسپانیا، نسبت به توسعه بیشتر کشاورزی ارگانیک گواهی شده ، تردید دارد.

گاتینگر، گفت: “اگر ما از منابع طبیعی و مواد غذایی جهان به طور مداوم استفاده کنیم، می توانیم حتی ۱۲ میلیارد نفر را نیز تامین کنیم و از جمله راهکارها ، کاهش ضایعات غذا و یا استفاده از منابع طبیعی به عنوان آفت کش ها به جای محصولات مصنوعی است.”

وی درباره اینکه چگونه یک قطعه زمین برای کشاورزی، همچنین برای حفظ حیات وحش و تنظیم آب و هوا استفاده می شود. توضیح داد. به عنوان مثال، او اشاره می کند که کشاورزی ارگانیک می تواند غذا فراهم کند و باروری خاک را افزایش دهد، تنوع زیستی را افزایش و سطوح زیرین زمین و انعطاف پذیری طبیعی را تقویت کند.

میزان انتشار سالانه گاز گلخانه دی اکسید کربن درهکتار از کشاورزی ارگانیک و مرسوم را نشان می دهد؛ که به صورت رنگ های مختلف در تصویر قابل مقایسه است

سازگار با محیط زیست؟

این در حالی است که از آفت کش های مصنوعی در کشاورزی ارگانیک استفاده نمی شود –به طوریکه یکی از انگیزه های اصلی برای مصرف چنین محصولاتی به شمار می رود. با این حال، مولت اشاره می کند که بسیاری از محصولات طبیعی که برای محصولات ارگانیک استفاده می شوند، برای محیط زیست مضر هستند.

وی گفت: “چنین محصولاتی یک پارادوکس بزرگ را ایجاد می کنند. به عنوان مثال، مس بسیار آلوده کننده است و تجزیه نمی شود.”

در واقع، گاتینگر درباره مواد طبیعی سمی مانند مس استدلال می کند که مس تنها زمانی استفاده می شود که شواهدی برای یک آفت یا بیماری قوی وجود داشته باشد.

او گفت: “اما در عین حال، کشاورزی ارگانیک برای اکوسیستم اهمیت دارد و می تواند نیازها را برآورده کند.”

گاتینگر افزود:” کشاورزی ارگانیک تنوع زیستی را افزایش می دهد و منجر به افزایش ظرفیت سازگاری در برابر حوادث شدید آب و هوایی مانند باران های سنگین می شود.”

وفاء الخوری، متخصص ارشد فنی زراعت از صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (۲)، به دویچه وله گفت :” کشاورزی ارگانیک به خرده مالکان می تواند کمک کند تا محصولات شان را متنوع و میزان ریسک را کاهش دهند.”

او گفت: ” کشاورزی ارگانیک نیاز به نهاده های خارجی مانند آفت کش ها یا کود کمتری دارد و از منابع طبیعی موجود برای به حداکثر رساندن تولید زمین های کشاورزی استفاده می کند.”

علاوه بر این، کشاورزی ارگانیک ایمنی مواد غذایی را ارتقا می بخشد، زیرا آلودگی های آفت کش های مصنوعی که به شدت بر کشاورزان خرده پا وزنان و كودكان، تاثیر می گذارد، کاهش می یابد.

میزان ردپای کربن در محصول تولید داخل ( مانند سیب ) در مقایسه با محصول(سیب) وارداتی

با این وجود، هنگامی که محصولات کشاورزی آلی وارد سیستم غذای صنعتی می شوند، الخوری معتقد است که مزایای خود را از دست می دهند.

او گفت: “سیستم غذا غیرقابل کنترل است و این مساله مربوط به تمام مواد غذایی می شود که ما می خوریم و تنها به تولید محصولات آلی مربوط نمی شود. به عنوان مثال، زباله های مواد غذایی و کمبود اطلاعات در مورد محصولات ارگانیک بیشتر از خوردن یا نخوردن محصولات ارگانیک، اهمیت دارد.”

به گفته مولت ، مردم زمان خرید نمی دانند که گواهینامه ارگانیک همیشه برای محیط زیست بهتر نیستند.”

مولت اشاره می کند، محصولات گواهی شده ارگانیک می توانند در کشتی ها یا کامیون ها از بخش های دیگری از جهان یا در گلخانه ها در تمام طول سال ، حمل شود واین امر نمی تواند از چرخه های طبیعی پیروی و از آلودگی اجتناب کند.

به باور الخوری ، مصرف کنندگان در صورت علاقه به سلامت و محیط زیست ، باید به نحوه عملکرد سیستم غذا توجه داشته باشند.

درحالی که گاتینگرموافق است، یادآور می شود:” چرا با وجود کشاورزی معمول در سراسر جهان هنوز هم یکی از ۹ نفر مبتلا سوءتغذیه است و چرا باید فشار زیادی بر ظرفیت کشاورزی ارگانیک برای تغذیه همه افراد وارد کرد؟”

وی افزود:”اگر یک روش کشاورزی در حال حاضر قادر به تغذیه جهان نیست، ما باید روشی را پیدا کینم که حداقل شامل فعالیت هایی باشد که به محیط زیست زیان کمتری وارد کند.”

ترجمه: فرحناز سپهری

http://www.iana.ir/fa/news/49598/تغذیه-جهان-با-محصولات-ارگانیککشاورزی-ارگانیک-نجات-دهنده-نهایی-محیط-زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست