کرج- ایرنا- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی از انجام طرح تناسب کشت برای 40 محصول باغی و زراعی در کشور خبرداد.

دکتر کامبیز بازرگان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به محدودیت منابع خاک کشور، مکان های کاشت ، داشت و برداشت این 40 محصول در 8 مییلیون هکتار اراضی آبی کشور مشخص شده است.
وی بدون اشاره به اسامی این ارقام باغی و زراعی گفت: اطلاعات مربوطه به این اراقام برای بهره برداری به سامانه های ثبت به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی بیان داشت: کشور ما به وسعت 168 میلیون هکتار حدود 18.5 میلیون هکتار اراضی قابل کشاورزی دارد.
بازرگان افزود: به دلیل محدودیت های آبی و کاهش بارندگی ها سالانه فقط حدود 15 میلیون هکتار از این اراضی شامل 8.5 میلیون هکتار اراضی آبی و 6.5 میلیون اراضی دیم زیر کشت قرار می گیرد.
وی گفت: از اراضی زیرکشت آبی کشور فقط 1.5 میلیون هکتار خاک درجه یک یعنی خاک بدون محدودیت است و مابقی مثل به عللی مانند شوری، سنگریزه، سفت و متراکم بودن خاک و کمی عمق خاک
برای کشت محصولات زراعی دارای محدودیت هستند.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: به دلیل محدودیت ها، می بایست کشت محصولات زراعی و باغی متناسب با کیفیت اراضی انجام شود.
رئیس پیشین موسسه تحقیقاتی خاک و آب کشور گفت: با توجه به شرایط اقلیمی ایران یعنی قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا و نیازهای روز افزون به غذا ، تناسب کشت لازمه بخش کشاورزی است.
وی افزود: بنابراین ما باید به طور کامل کمیت و کیفیت خاک و آب کشورمان را بشناسیم و بدانیم که آب محدود کشورمان را بر روی چه خاکی مصرف کنیم تا بازدهی محصول بیشتر شود.
بازرگان بیان داشت: با توجه به محدودیت خاک و آب در کشور، جای ریسک نداریم و باید در یک چارچوب علمی کار کنیم که در این مسیر شناسایی منابع خاک و تناسب اراضی خیلی مهم است.
وی گفت: موضوع تناسب کشت نیز در لایحه حفاظت از خاک که دیروزیکشنبه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، دیده شده است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی افزود: تعیین تناسب اراضی به منظور جلوگیری ازهدررفت سرمایه ها در اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی است .
بازرگان گفت: تعیین تناسب اراضی با اطلاعاتی در زمینه نوع خاک، اقلیم و نیازهای گیاهان همراه است.
لایحه حفاظت از خاک کشور شامل 26 ماده قانونی روز گذشته پس از حدود 12 سال تلاش و پیگیری در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسید.
تهیه نقشه شناسایی خاک های کشور، ممنوعیت فروش خاک به دیگر کشورها، تناسب اراضی، تهیه نقشه خاک کشور، تهیه بانک اطلاعاتی خاک کشور، تعیین استاندارد کیفیت کودها، سم ها و آفت کش ها و… از جمله مواد قانونی در لایحه جامع قانون حفاظت خاک کشور است.

http://www.irna.ir/fa/News/83042430

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست