کرج- ایرنا- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چه پیشرفت های زیادی در کشاورزی داشته ایم ولی توسعه کشاورزی در ایران فاصله زیادی با شاخص های توسعه دنیا دارد.

به گزارش ایرنا، احمدعلی کیخا روز سه شنبه در آیین رونمایی از ارقام بذور زراعی و باغی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: کشور ما در افزایش میزان تولید پیشرفت خوبی داشته ولی در تنوع بذور و محصولات با حد مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی اظهار داشت: راه ورود به این حوزه از تحقیقات می گذرد و بدون انجام تحقیقات به نتیجه درستی در کشاورزی نمی رسیم و باید سوال کرد که آیا تحقیقات در کشور ما توانسته نقش خود را به درستی ایفا کند که پاسخ آن منفی است.
وی با بیان اینکه در این عرصه نتوانسته ایم به درستی وظیفه خود را ایفا کنیم، افزود: برای توسعه کشاورزی ابتدا بایستی این باور در وزارت جهاد کشاورزی تبلور پیدا کند که اگر بخواهد تصمیم مدیریتی درسطوح مختلف گرفته شود باید مهر تائید موسسات تحقیقاتی بر روی آن زده شود که هنوز اینکار انجام نشده است.
کیخا با اشاره به اینکه فاصله بین بخش اجرا و تحقیق در تمام بخش های وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، بیان داشت: هنوز تصمیم ها و سیاست ها در بخش کشاورزی حاصل از نتایج علمی نیست که اگر باشد خیلی از مسایل و مشکلات راحت تر برطرف می شود.
وی گفت: ابتدا بایستی این باور در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شود که سیاست گذاری برای بخش تحقیقاتی باید در سازمان تات (تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) گرفته شود و همچنین تحقیقات مساله محور شود و بدانیم که منتج به نتیجه می شود.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز بیشتر اعتبارات به جای تحقیقات توسعه ، صرف تحقیقات پایه ای می شود.
وی گفت: انتظار داریم که اصلاحاتی در ساختار بودجه به صورت هدفمند داشته باشیم زیرا نمی توانیم بدون داشتن بودجه مناسب از محققان انتظار تحقیقات بزرگ و تاثیرگذار داشته باشیم.
امروز در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با حضور وزیر جهاد کشاورزی از 29 رقم جدید بذر زراعی و باغی رونمایی شد.

http://www.irna.ir/fa/News/83008245

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست