دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری با بیان این‌که فناوری‌های جدید را به بخش کشاورزی نفوذ می‌دهیم، از حمایت از چندین فناوری‌های پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و نهایی شدن قراردادهای آن در ماه‌های آتی خبر داد.

به گزارش ایسنا، مصطفی قانعی در حاشیه بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، اظهار کرد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی قادر به حل بسیاری از مشکلات غذایی و حوزه کشاورزی است و وظیفه ستاد توسعه زیست فناوری در قبال فناوری‌های جدید این است که این فناوری‌ها را در صنعتی که امروز بخش کشاورزی با آن مواجه است، نفوذ دهد.

وی افزود: ستاد توسعه زیست‌فناوری با حمایت از سه تا چهار مورد از فناوری‌های حوزه کشاورزی، بین بخش خصوصی و این پژوهشگاه به عنوان واسط اقدام می‌کند.

به گفته قانعی، قرارداد این فناوری‌ها تا یک ماه آینده آماده و تا سه ماه دیگر نهایی خواهد شد و چنانچه این فناوری‌ها به نتیجه برسد، می‌توانیم شاهد تحول خوبی در بحث کشاورزی باشیم.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی در خصوص رویکرد ستاد در زمینه محصولات تراریخته نیز بیان کرد: هیچ ابهامی در قوانین موجود کشور در این حوزه وجود ندارد؛ اما اجرایی شدن یا نشدن آن به تصمیم مسئولان اجرایی مرتبط است.

تدوین سند ویژه در حوزه تراریخته در آینده
وی در عین حال از اقدامات در حال انجام برای تدوین سند ویژه در حوزه تراریخته در آینده خبر داد و عنوان کرد: بعد از تهیه سند آن، موضوع تراریخته در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری همچنین اظهار کرد: با توجه به تلاش‌های پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برای سهیم شدن در تولید ناخالص ملی کشور از طریق تجاری‌سازی محصولات و فناوری‌ها، به نظر می‌رسد الان زمان آن فرا رسیده که در این زمینه نقش خود را ایفا کنیم.

وی به حمایت از دستاوردهای محققان در حوزه‌های مختلف بیوتکنولوژی کشاورزی از سوی صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری زیست فناوری اشاره کرد و گفت: ستاد توسعه زیست فناوری آمادگی لازم برای کمک به تجاری‌سازی محصولات را دارد و در همین زمینه، قراردادها و تفاهم نامه مختلفی با بخش خصوصی و فعالان حوزه کشاورزی و مواد غذایی امضا شده است.

دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز در این نشست با تقدیر از حمایت و همراهی ستاد توسعه زیست فناوری، دستاوردهای پژوهشگاه در سال گذشته و چشم انداز آینده را در بخش‌های مختلف تحقیقاتی تشریح کرد.

وی گفت: دانش فنی تولید نانوسیلیکا از کلش و سبوس برنج، تولید کود زیستی برپایه استرپتومایسس، دانش فنی کشت و تولید گیاهان شورپسند (سالیکورنیا)، دانش فنی تولید فرمولاسیون جدید پروبیوتیک گیاهی مبتنی بر سویه‌های بومی قارچ تریکودرما، دانش فنی تولید شیر تخمیری فراسودمند و پروبیوتیک، دانش فنی سالم‌سازی و تکثیر انبوه ارقام و پایه‌های درختان باغی مهم کشور و فناوری تولید نهال ارقام تجاری خرما و دانش فنی تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی از جمله دستاوردهای پژوهشگاه در سال گذشته به شمار می رود.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، بر اساس چشم انداز پژوهشگاه، تا سال 1400، تجاری‌سازی 40 محصول و ثبت 15 اختراع بین‌المللی نیز در دستورکار قرار دارد.

خوش خلق سیما با اشاره به بازار جهانی بیوتکنولوژی کشاورزی تا سال 2017 اظهار کرد: گردش مالی بذر تراریخته سالانه حدود 20 میلیارد دلار است و این در حالی است که علیرغم توانایی تولید محصولات تراریخته توسط محققان ما، سالانه حدود 5 میلیارد دلار از این محصولات وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه به زودی مجوز تولید پنبه تراریخته را اخذ خواهیم کرد، گفت: با توجه به خطرات جهانی و مشکلاتی که در تامین مواد غذایی در سال‌های آینده با آن مواجه هستیم، توسعه و بهره‌مندی از روش‌ها و فناوری‌های حاصل از مهندسی ژنتیک ضروری به نظر می‌رسد و امیدواریم همچنان از حمایت‌های ستاد توسعه زیست فناوری در این زمینه برخوردار باشیم.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاروزی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشینه تاسیس پژوهشگاه از سال 78 و پژوهشکده‌های تابعه در رشت، اصفهان، تبریز و مدیریت بیوتکنولوژی کشاورزی مشهد و توسعه زیرساخت‌های پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: اولین مرکز رشد بیوتکنولوژی کشاورزی سال گذشته در رشت راه‌اندازی شد و ایجاد مراکز رشد دیگری را در سال‌های آینده در اصفهان و تبریز در دست اجرا داریم. ضمن اینکه ساختمان جدید پژوهشگاه نیز در نیمه دوم امسال افتتاح خواهد شد.

https://www.isna.ir/news/97050804386/%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%88%D8%AA%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D8%AA%D9%87

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست