لاهیجان – ایرنا – معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای گفت: در حال حاضر چین سوم و پایانی چای شروع شده و از آغاز این چین، حدود 90 هزار تن برگ سبز از کشاورزان چایکار خریداری کرده ایم.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی سازمان چای، گودرز خردادپور اظهار کرد: از اول مهرماه چین سوم و پایانی برگ سبز شروع شده است و این چین تا اواخر مهر و اوایل آبان ماه ادامه دارد.
وی افزود: تاکنون و با شروع چین سوم، بیش از 90 هزار تن چای سبز از چایکاران خریداری شده که 42 درصد آن درجه یک و 58 درصد درجه 2 محسوب می شود.
خردادپور ارزش اقتصادی برگ سبز خریداری شده را 176 میلیارد و 900 میلیون تومان عنوان و اضافه کرد: میزان چای خشک تولید شده از این برگ سبز نیز، از هر چهار هزار و 450 گرم، یک کیلوگرم چای خشک است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین از میزان برگ سبز خریداری شده، حدود 20 هزار و 400 تن چای خشک تولید می شود.
خردادپور با یادآوری اینکه تاکنون 68 درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شده، گفت: با 150 کارخانه قرارداد منعقد کرده ایم و این کارخانه ها تاکنون 121 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران را که به صورت میانگین 68 درصد است ، پرداخت کرده اند.
به گفته معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای، از این میزان حدود یکصد میلیارد تومان سهم دولت و مابقی سهم کارخانجات بوده است ضمن اینکه تا پایان فصل چین پاییزه، مطالبات چایکاران به صورت کامل پرداخت خواهد شد.
استان های گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در گیلان قرار دارد.
برداشت برگ سبز چای، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام و مراحل آن از اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اوایل آبان ماه ادامه می یابد.
کیفی ترین برگ سبز چای مربوط به چین بهاره است و این چای بیشترین طرفدار را در میان مصرف کنندگان دارد.
شورای عالی اقتصاد، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی 96 را 26 هزار و 242 ریال و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه 2 را 14 هزار و 695 ریال تعیین کرده است.
سال گذشته 139 هزار و 228 تن برگ سبز چای با 29 درصد درجه یک از باغ های شمال کشور برداشت شد که از این میزان 31 هزار تن چای خشک بدست آمد.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای کشور در این شهرستان مستقر است.

http://www.irna.ir/fa/News/82679943

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست