به گزارش خبرنگار پایگاه خبری هشت بندی ، محصول خیار سبز کشاورزان تقریبا ۱۰۰ درصد خسارت دیده است بیشترین سرمازدگی و خسارت را دیده است و امکان برگشت دوباره محصول به چرخه برداشت وجود ندارد.

محصول گوجه فرنگی دومین محصولی است که دچار سرمازدگی شدید شده است که نیاز به صرف هزینه های سنگین برای بازگشت دوباره آن به چرخه برداشت است.

محصول هندوانه شب یلدا و آماده برداشت کشاورزان سومین محصولی است که دچار سرمازدگی شده است و احتمال ورود خسارت به هندوانه کاران بسیار زیاد است.

محصول لوبیا سبز و سایر محصولات در رتبه های بعدی خسارت دیدگی هستند.

شدت بی سابقه سرما که باعث یخ بستن دست رنج کشاورزان شده است و تا صبح امروز آثار آن بر روی محصولات باقی بود در چند سال اخیر بی سابقه بوده است.

سرما زدگی به شرایطی اطلاق می شود که گیاهان به واسطه قرار گرفتن در دمای پایین تر از آستانه تحمل دچار آسیب های فیزیکی یا فیزیولیوژیکی می شوند. سرمازدگی با توجه به اینکه درجه حرارت بحرانی برای گیاهان مختلف متفاوت است دماهای متفاوتی در نظر گرفته می شود.گوجه فرنگی از محصولات گرمسیری است که به واسطه محیط مناسب ودمای مطلوب در اکثر مناطق هرمزگان از جمله میناب ازاواخر فصل پاییز کشت آن آغاز می شودگوجه فرنگی به علت گرماپسند بودن در تمام مراحل رشد باید در محیطی با دمای بالای 01 درجه قرارگیرداما در بعضی سالهای زراعی در این منطقه مشاهده می شود وقوع سرمای ناگهانی در مرحله به ثمرنشستن گیاه هم باعث خسارت های زیادی به کشاورزان منطقه وهم کمبود وگرانی آن در بازار می گرددبا توجه به این نکته که سرمازدگی محصولات زراعی میناب پدیده ای متناوب نیست وفقط در بعضی سال ها رخ می دهدجهت بررسی زمان های وقوع و محاسبه دوره های بازگشت لازم است بيش از پيش كشاورزان عزيز به توصيه هاي هواشناسي توجه كرده و اقدامات لازم جهت جلوگيري نسبي از وقوع سرمازدگي را انجام دهند.

جهت مقابله و ﭘﯿﺸﮕﯿﺮي از ﺳﺮﻣﺎزدﮔﯽ ﻣﺤﺼﻮل از ﺳﻮي ﮐﺸﺎورزان ﺑﻮﻣﯽ ﺗﻤﻬﯿﺪاﺗﯽ اﻧﺪﯾﺸﯿﺪه ﺷﺪه است ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﺸﺎورزان ﺑﺮاي ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه دﺳﺖ ﺑﻪ اﻗﺪاﻣﺎﺗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ روﺷﻦ ﮐﺮدن آﺗﺶ ﺑﺎ ﻻﺳﺘﯿﮏ ﻫﺎي ﻓﺮﺳﻮده ﺧﻮدرو ﻣﯽ زﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ آﻟﻮدﮔﯽ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ واز ﺑﯿﻦ رﻓﺘﻦ ﺑﻮﺗﻪ ﻫﺎي ﮐﻪ در ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﺎآﺗﺶ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ راه ﺣﻞ ﭼﻨﺪان ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺷﻮد ﺟ ﻬﺖ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه از روﺷﻬﺎيي ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻫﺎي ﻣﻮﻟﺪ ﺑﺎد ﻫﺎ ، آﺑﯿﺎري باراني، ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮي از ﺳﻮﺧﺖ ﻫﺎي ﺟﺎﻣﺪ، اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﻒهاي ﻫﯿﺪروﻟﯿﺰ ﺷﺪه، اﻧﺘﺨﺎب رﻗﻢ ﻣﻘﺎوﻣﺘﺮ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎ، ﭘﺎﺷﯿﺪن ﻣﻮاد ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻓﯿﺰوﻟﻮژي ﮔﯿﺎه، اﻧﺘﺨﺎب زﻣﺎن ﺑﻬﺘﺮي ﺑﺮاي ﮐﺸﺖ اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﺎك ﻣﺘﺮاﮐﻢ ﺑﺮاي ﮐﺸﺖ توصيه ميگردد.

با توجه به سرما زدگی منطقه استان هرمزگان،کشاورزانی که برای محصولات خود از آمینو اسید با کیفیت استفاده کردند، با کمترین آسیب نسبت به سرما زدگی مقاومت بالایی از خود نشان داده اند.
✅مقایسه استفاده از محصول #وایتافری ( دارای #آمینو اسید آزاد 28%) در سرمای استان هرمزگان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست