سالانه ۳۶ میلیون هکتار محصولات کشاورزی جهان توسط آبهای آلوده آبیاری می‌شود که به علت بیماری‌های خطرناکی که ایجاد می‌کند جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد، ۸۰ درصد این زمین‌ها در ایران، هند،‌ پاکستان، چین و مکزیک قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، براساس تحقیقات یک تیم بین‌المللی، میزان زمین‌های کشاورزی که با آبهای آلوده آبیاری می‌کنند، نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی 50 درصد افزایش یافته و در حال حاضر 885 میلیون نفر در جهان در معرض بیماری‌های خطرناکی نظیر وبا هستند.

در حال حاضر 36 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی جهان معادل مساحت کشور آلمان با آبهای آلوده رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی که در فاصله 40 کیلومتری شهرها قرار دارند و فاضلاب آنها به این مکان‌ها سرازیر می‌شود، آبیاری می‌شوند.

براساس مقاله منتشره در ژورنال تحقیقات محیطی، حدود 80 درصد این محصولات در مساحت 29 میلیون هکتار در کشورهایی نظیر چین، هند، پاکستان، مکزیک و ایران تولید می‌شوند.

بر اساس این گزارش در صورت آبیاری زمین‌ کشاورزی با آب آلوده، کشاورزان ممکن است به عفونت‌های پوستی از طریق تماس با آبهای آلوده مبتلا شوند، همچنین مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی در خطر تولید انگل‌ها و همچنین اسهال و وبا هستند که از طریق مصرف سبزیجات خام منتقل می‌شود.

براساس اعلام سازمان ملل متحد، در آسیا و افریقا حدود 3.4 میلیون نفر به واسطه این بیماری‌هایی که از آبهای آلوده ایجاد می‌شود، از بین می‌روند.

براساس مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا،از آنجایی که آلودگی جهانی به سرعت رشد می‌کند و این وضعیت با ایجاد زیرساخت‌های مناسب حمایت نمی‌شود  این تهدید بسیار وخیم‌تر خواهد شد.

از سوی دیگر، شهرها و جمعیت جهان به سرعت در حال رشد هستند. تا مادامی که سرمایه‌گذاری برای بهبود آبهای آلوده صورت نگیرد و سرمایه‌گذاری در این بخش نسبت به رشد جمعیت عقب بماند، تعداد زیادی از مردم با چنین تهدیدهای غذایی مواجه خواهند شد.

در ماه مارس کارشناسان سازمان ملل متحد اعلام کردند دولت‌ها باید به دنبال سالم‌سازی آبهای آلوده باشند که به رغم هزینه بالای آن می‌تواند پاسخگوی نیاز آبی مردم و انرژی باشد. آبهای آلوده حاوی مواد نیتروژنی نظیر فسفر و نیترات هستند که می‌تواند برای تولید کود کشاورزی استفاده شود و حتی لجنی که از این آبهای پسماند حاصل می‌شود، در تولید بیوگاز می‌تواند به کار گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست