بوشهر- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بوشهر گفت: تاکنون 400 هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل در این استان برداشت شده که از این میزان 60 هزارتن معادل 15 درصد به خارج کشور صادر شده است.

به گزارش ایرنا، سعید زرین فر روز دوشنبه در نشست بررسی وضعیت تولید کشاورزان گوجه فرنگی کار استان بوشهر افزود: پیش بینی شده تا پایان فصل برداشت 600هزار تن گوجه در این استان برداشت شود.
وی بیان کرد: عمده گوجه فرنگی صادراتی استان بوشهر به کشورهای عراق، روسیه، افغانستان و قطر صادر شده است.
زرین فر افزود: یکی از مشکلات گوجه فرنگی کاران استان بوشهر تامین آب کشاورزی است که برای مقابله با این بحران سطح زیر کشت این محصول بین 15 تا 20 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: برای مقابله با بحران کم آبی علاوه بر تعدیل سطح زیرکشت اراضی گوجه فرنگی باید نسبت به توسعه کشت گلخانه‌ای اقدام شود زیرا این طرح در کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری تاثیر بسزایی دارد.
زرین فر با اشاره به کشت گوجه فرنگی خارج از فصل در پنج شهرستان استان بوشهر بیان کرد: اکنون سه کارخانه فرآوری محصول گوجه فرنگی در این استان فعال است.
وی ادامه داد: با توجه به تنوع فرآوری این محصول می‌توان در توسعه صنایع تبدیلی از جمله تولید پودر گوجه فرنگی نیز اقدام کرد.
وی یادآور شد: گوجه فرنگی کاران استان بوشهر در سال گذشته با مشکل فروش روبرو شدند که با پیگیری و تدابیر مسئولان و نمایندگان مردم استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با خرید توافقی توسط سازمان تعاون روستایی این مهم برطرف شد.
در سال زراعی جاری 12 هزار هکتار زمین در استان بوشهر زیر کشت گوجه فرنگی خارج فصل است که با توجه به کاهش منابع آبی و اجرای طرح رعایت الگوی کشت سطح زیر کشت این محصول در استان در مقایسه با سال گذشته حدود 2 هزار هکتار کاهش نشان می دهد.
محصول گوجه فرنگی خارج فصل در استان بوشهر در ماه های مرداد و شهریور کشت و در آبان تا اردیبهشت سال بعد برداشت می شود به همین دلیل به آن خارج فصل می گویند، این در حالی است که در دیگر نقاط کشور فصل برداشت گوجه فرنگی بهار و تابستان است.

http://www.irna.ir/fa/News/82820850

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست