یک مقام مسئول گفت: انتقال کشت محصولات آب بر، همچون سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه؛ صرفه جویی ۱۰ تا ۱۲ برابری آب را به همراه دارد.

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورتمدیریت منابع آب اظهار کرد: مدیریت منابع آب و بهره وری از منابع موجود یکی از برنامه های محوری وزیر جهاد کشاورزی به شمار می رود که بدین منظور طرح‌های متعددی نظیر آبیاری تحت فشار، کشت نشایی، انتقال آب و تغییر کشت محصولات از فضای باز به گلخانه در دستور کار وزارت جهاد قرار گرفته است.

به گفته وی؛ انتقال کشت محصولات آب بر همچون سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه، صرفه جویی 10 تا 12 برابری  آب را به همراه دارد.

تقوی افزایش بهره وری و ایجاد اشتغال 10 تا 12 نفر به طور مستقیم در هر هکتار را از دیگر مزایای توسعه کشت گلخانه ای اعلام کرد.

این مقام مسئول درباه تاثیر کشت محصولات گلخانه‌ای در ارتقای صادرات بیان کرد: با توجه به کاهش کیفیت و بالابودن قیمت تمام شده کشت محصولات در فضای باز ، امکان صادرات محصولات تولیدی وجود ندارد؛ در حالیکه با کشت ارقام مناسب در فضای گلخانه می توان به تقاضای بازارهای جهانی پاسخ داد.

وی تولید محصول سالم در فضای گلخانه را یکی از شاخصه های مهم صادرات دانست و افزود: تنظیم بازار محصولاتی نظیر گوجه فرنگی،کدو، هندوانه، طالبی، خیار،سبزی و سایر محصولات در خارج از فصول و عرضه به بازار را می توان از دیگر مزایای کشت گلخانه ای دانست.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی، توسعه کشت گلخانه ای  به سبب افزایش کیفیت محصولات تولیدی یک انتخاب نیست بلکه امری ضروری است.

تقوی با اشاره به مشکلات سد راه توسعه محصولات گلخانه ای بیان کرد: در شرایط کنونی، هزینه احداث گلخانه به سبب پرداخت عوارض به شهرداری یکی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان به شمار می رود که انتظار می رود با پیگیری های صورت گرفته این عوارض حذف شود.

وی تامین وثیقه مورد نیاز برای اخذ تسهیلات را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان دانست و افزود: با توجه به آنکه اراضی برخی متقاضیان از پشتوانه مالی کافی جهت ضمانت برخوردار نیست که به همین خاطر ورود شرکت های سرمایه گذاری به منظور ضمانت می تواند راهگشای حل این مشکل بر سر راه تولیدکنندگان باشد.

http://www.yjc.ir/fa/news/6386165/%D8%B5%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%DB%B1%DB%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%DA%AF%D9%84%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست