در مراسمی با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و جمعی دیگر از مقامات کشوری و استانی فاز نخست بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور در شهرستان زرندیه استان مرکزی افتتاح شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه در حاشیه بهره‌برداری از این طرح گلخانه‌ای حوزه کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: احداث این گلخانه به وسعت 15 هکتار جزو برنامه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است که پنج هکتار آن در فاز نخست به بهره‌برداری می‌رسد و 10 هکتار دیگر نیز تا پایان سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

احمد قره‌بیگلو ادامه داد: بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و یک شرکت اسپانیایی راه‌اندازی می‌شود که زمینه اشتغال حدود 200 نفر را فراهم خواهد کرد و فازهای دوم و سوم این گلخانه نیز ظرف مدت سه و پنج سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی گفت: تکنولوژی احداث این گلخانه از سوی یک شرکت اسپانیایی وارد کشور شده است و در یک بازه زمانی تولید توسط اسپانیایی‌ها شاهد تولید و عرضه محصولات این گلخانه خواهیم بود و پس از آن با انتقال تکنولوژی از سوی شرکت اسپانیایی به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) شاهد تولید انبوه و عرضه آن در بازار خواهیم بود.

قره‌بیگلو در ادامه گفت: برای اجرای این پروژه در 15 هکتار بالغ بر 800 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که 400 میلیارد ریال آن در قالب تسهیلات اعطایی از سوی بانک کشاورزی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور در فاز نخست به تولید انواع صیفی‌جات و سبزیجات نظیر فلفل در سه رنگ، گوجه و خیار می‌پردازد و در ادامه انواع سبزی، بادمجان، توت فرنگی و سایر محصولات گلخانه‌ای تولید می‌شود که به دلیل مدرن بودن این گلخانه میزان تولیدات آن نسبت به گلخانه‌های سنتی پنج برابر بیشتر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه در ادامه به تولید هیدروپونیک یا کشت بدون خاک اشاره کرد و گفت: این نوع کشت گلخانه‌ای، فناوری کشت گیاهان در محلول‌هایی است که همه مواد غذایی مورد نیاز گیاه برای رشد بهتر از طریق تغذیه با محیط نگهدارنده تامین می‌شود.

وی استفاده بسیار اندک از کودهای قابل حل در آب را از دیگر مزایای این شیوه کشت بیان کرد که در تمام فصول سال امکان‌پذیر است و گفت: مدیریت در مصرف آب و به حداقل رساندن آن در بستر کشت هیدروپونیک از مهمترین مزایای این نوع کشت با توجه به محدودیت‌های منابع آبی است که این روزها در کشور ما وجود دارد چرا که کشت گلخانه‌ای بر روی خاک به مراتب بسیار بیشتر از این شیوه کشت، آب مصرف می‌کند و با توجه به کمبود منابع آبی قابل توجیه نیست.

قره‌بیگلو در ادامه عنوان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در شهرستان زرندیه بالغ بر چهار هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی با 38 حلقه چاه آب را زیر کشت دارد و در حوزه کشت گلخانه‌ای، زراعت و باغبانی و نیز پرورش گاو شیری و دامداری فعالیت دارد.

بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور در نزدیکی جاده شهر مامونیه مرکز شهرستان زرندیه به شهر خشکرود، در اراضی کشاورزی این شهرستان احداث شده است.

https://www.isna.ir/news/96110100291/%D9%81%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D9%84%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%BE%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D8%B1%D9%86%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D8%B4%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست