کرج – ایرنا – نخستین مجموعه تولید کننده نشاء پیوندی صیفی جات کشور روز شنبه درآئینی با حضور مسئولان محلی در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز راه اندازی شد.

به گزارش ایرنا، ونداد کریمی مدیر تولید شرکت بهره بردار نشاء پیوندی شهرستان ساوجبلاغ در آئین راه اندازی این شرکت اظهار داشت: این مجموعه در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع و با اشتغالزایی 75 نفر فعال شده که در آینده نزدیک به 14 هزار متر مربع و 250 نفر اشتغالزایی توسعه می یابد.
وی در تشریح ویژگی های محصولات این مجموعه تولیدی بیان داشت: کشت نشاء پیوندی راهکار جدیدی برای کاشت محصولات پرآب بر از گروه صیفی جات است.
کریمی گفت: برای نخستین بار در ایران نشاء هندوانه را روی پایه کدو پیوند زده ایم؛ این روش دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند کاهش مصرف آب، مقابله با بیماری ها و آفات و افزایش 2.5 برابری محصول در هکتار است.
وی افزود: با توجه به مقاومت ریشه بوته کدو به آلایندگی زمین و بیماری ها، بوته هندوانه روی پایه کدو پیوند زده می شود که با سلامت محصول و افزایش تولید همراه است .
کریمی گفت: این روش میزان مصرف آب را برای کشت هندوانه تا حدود 60 درصد کاهش می دهد ضمن آن که میزان برداشت محصول از 70 تن در هکتار در شرایط معمولی به ۱۴۸ تن با روش پیوندی دست خواهیم یافت.
وی بیان داشت: اجرای طرح توسعه این مجموعه تولیدی میزان اشتغالزایی آن را از 75 نفر به 250 نفر می رساند.
کریمی گفت: راه اندازی این مجموعه نقش موثری در تامین نشاء صیفی مورد نیاز کشور دارد .
مهرعلی خیری مدیرعامل شرکت بهره بردار نشاء پیوندی شهرستان ساوجبلاغ اظهار داشت: این مجموعه سالانه حدود چهار میلیون نشاء پیوندی تولید و در اختیار کشاورزان کل کشور قرار می دهد.
وی گفت: محصولات تولیدی این مجموعه ضمن کاهش 50 تا 60 درصدی مصرف آب، کشاورزان را از خرید سموم کشاورزی بی نیاز می کند.
خیری اظهار داشت: افزون بر هندوانه، نشاء سایر محصولات کشاورزی در این مجموعه تولید می شود که از مسئولان وزارت جهادکشاورزی درخواست حمایت از چنین واحدهای تولیدی را داریم.
فرماندار ساوجبلاغ در این آئین گفت: با توجه به مشکلاتی که در بخش منابع آبی وجود دارد، توسعه گلخانه‌ها یکی از بهترین روش‌های توسعه بخش کشاورزی است.
ابوالقاسم پالیزگیر افزود: این گلخانه اولین مجموعه تولید نشاء پیوندی در سطح کشور است که ظرفیت بسیار خوبی برای تولید نشاء گونه های کشاورزی خاص در آن ایجاد شده و اشتغال زایی خوبی دارد.
وی گفت: شهرستان ساوجبلاغ توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را که یکی از سیاست‌های اصلی مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است در دستور کار قرار داده است.
پالیزگیر بیان داشت: به زودی 40 میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مجموعه تولید نشاء پیوندی ساوجبلاغ پرداخت می شود.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ گفت: این شهرستان بیش از ۱۴۰هکتار گلخانه دارد که انواع محصولات سبزی، صیفی، توت فرنگی، گل و گیاه زینتی، نشاء پیوندی و نشاء مکانیزه در آنها تولید می شود.
محمدرضا میرزایی افزود: برای تحقق شعار سال به دنبال آن هستیم که در جهت کاهش مصرف آب و کنترل بیماری‌ها، علف هرز و افزایش کمی و کیفی تولید در واحد سطح اقدام لازم انجام دهیم.
وی افزود: یکی از این راه‌ها نشاء پیوندی است که باید با تولید سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون نشاء مکانیزه و پیوندی برای ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور در شهرستان ساوجبلاغ زمینه صادرات این گونه نشاء را فراهم کنیم.
معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی شهرستان ساوجبلاغ نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت بذر و هزینه‌های تولید ناچار هستیم نشاء را در محیط‌ های کنترل شده پرورش داده سپس به فضای آزاد منتقل کنیم.
داود بدرزاده گفت: سبزیجات نشایی نسبت به محصولاتی که در مزرعه با کشت مستقیم بذر کشت می شوند، دوره نگهداری کوتاه تر عملکرد کمی و کیفی بالایی دارند.
وی گفت: در تولید نشاء پیوندی به دلیل استفاده از یک پایه مقاوم مانند کدو شاهد افزایش تولید محصول هستیم.

http://www.irna.ir/fa/News/83275764

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • مهندس پورکهنوجی
    2021-09-04 2:18 ق.ظ

    سلام خیلیزعالی هست پیوند صیفی جات

    پاسخ
  • پورکهنوجی
    2022-10-13 7:53 ق.ظ

    کار بسیار خوبی هست اگر بتوانن نشا به جنوب بفرستن بیش از دها هزار هکتار تحت پوشش قرار خواهد گرفت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست