دبیر انجمن برنج کشور گفت: فراهم آوردن بازار فروش برای محصولات کشت دوم مانند علوفه، سبزیجات و صیفی جات به استان های همجوار، کشاورز را ترغیب به انجام کشتی غیر از برنج به دلیل کم آبی خواهد کرد.

جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این که زمانی کشاورزان تشویق می شدند که تاریخ کشت را طوری تنظیم کنند که بعد از برداشت کشت اول بتوانند کشت دیگری هم داشته باشند اظهار کرد: هرچند کشت دوم در خوزستان و بسیاری از استان ها مرسوم است اما با به وجود آمدن مشکل کم آبی دیگر نباید بر این موضوع پافشاری کرد.

وی با بیان این که موسسه تحقیقات برنج با کشت دوم به دلیل مصرف آب زیاد مخالفت است، تصریح کرد: با توجه به تنوع کشت‌های زیادی چون علوفه، شبدر، سیب زمینی، سبزیجات و صیفی جات از وزارت جهادکشاورزی خواسته شد تا مطالعاتی را در مورد کشت های جایگزین بعد از برداشت برنج انجام شود.

علیزاده با بیان این که در گذشته کشاورز پس از برداشت برنج به سراغ کشت علوفه می رفت، تصریح کرد: درآمد اقتصادی خوب برنج، کشاورز را با وجود کم آبی شدید به سمت کشت دوم سوق داده که اصلا توصیه نمی شود، البته نا گفته نماند که کشت رتون نیز اکنون مورد استقبال کشاورزان قرار می گیرد.

دبیر انجمن برنج کشور با بیان این که امسال خطر بزرگی کشاورزان را تهدید می کرد، افزود: با توجه به اینکه طی دو سال گذشته کشاورزان ۲۰ اسفند خزانه برنج را می گرفتند اما امسال ۱۰ اسفند این کار انجام شد؛ همچنین معمولا نیمه دوم اسفند سرمای پیش بینی نشده‌ای را در مازندران شاهد هستیم و اگر طی اتفاقات جوی سرمای شدیدی مازندران را در بر می گرفت، کشاورزان این فصل را به دلیل زود گرفتن خزانه و سرمای شدید از دست می دادند.

وی در ادامه افزود: با توجه به توصیه های کارشناسان به کشاورزان، در صورت بروز سرما با پوشش نایلونی از خزانه محافظت می‌شود، خوشبختانه با انجام این عمل در مناطق سردسیر، آسیبی به خزانه وارد نشد اما نمی‌توان بر اساس این در سال‌های آینده هم چنین عمل کرد.

علیزاده با اشاره به این که برنامه ریزی مدون وزارت جهاد کشاورزی طبق مطالعاتی که قبلا انجام داده برای کشت دوم بسیار کمک کننده خواهد بود، یادآور شد: شناسایی منطقه و شرایط آب و هوایی برای کشت جایگزین و همچنین فراهم آوردن بازار فروش برای محصولات کشت دوم مانند علوفه، سبزیجات و صیفی جات به استان های همجوار، کشاورز را ترغیب به انجام کشتی غیر از برنج به دلیل کم آبی خواهد کرد.

https://www.isna.ir/news/97050301722/%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست