نقش بور در گیاهان

بور يكي از عناصر ضروري جهت تشكيل ديواره سلولي و نقاط سريع الرشد گياه مانند اندام هاي توليد مثل مي باشد.جالب  است که درحاليكه گياهان عالي به بور نياز ضروري دارند حيوانات ، قارچ ها و ميكروارگانيسم ها به اين عنصر نياز ندارند.

نکات تکمیلی

بور عمدتا در محلول های خاک به صورت BO3-3  وجود دارد فرمي كه معمولا توسط گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. بور یکی از مهمترین عناصر غذایی است که بر پایداری غشا تاثیر می گذارد و از یکپارچگی ساختاری و عملکردی غشاء سلول های گیاهی حمایت می کند. علائم کمبود بور ابتدا در نقاط رو به رشد ظاهر می شوند و برخی از انواع خاک بیشتر مستعد کمبود بور هستند.

علائم کمبود بر در گیاهان

بور نقش متابولیکی در کنترل واکنشهای بیوشیمیائی داشته و بنابر این نقش عمده ای در ساختمان دیواره سلولهای گیاهی و حفظ غشای سلولی دارد . در اثر کمبود بور در گیاهان برگ ها بدشکل شده، تغییر شکل داده، پیچیده و از رشد باز می مانند و اغلب ضخیم، سخت و شکننده میشوند. در اثر کمبود این عنصر همچنین میان گره ها کوتاه شده و رشد قسمت های بالایی گیاه متوقف می شود، جوانه های انتهایی و نوک ساقه قهوه ای یا سیاه شده و می میرند.

همچنین از علایم کمبود بور می توان به آب گزیدگی و نکروزه شدن ساقه ها، ایجاد لکه های قلبی شکل یا تاجی شکل در غده ها، رشد مجدد و موقت جوانه های جانبی که باعث ظهور حالت بوته ای شدن گیاه میشود اشاره کرد. کمبود بور انتقال مواد قندی را در توسعه گل دهی از طریق کمتر نمودن میزان قند شهد، کاهش می دهد. در اثر کمبود بور ، تعداد دانه گرده، رشد دانه گرده و لوله گرده کاهش می یابد.

کود مایع کلسیم و بر کورت کابر

کود شیمیایی مایع کلسیم  و بور 

کورت کلبور

Corte CABOR

کود مایع بور بتابور

کود شیمیایی بور مایع

بتا بور

BETA BOR

فهرست