‌به گفته مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور، ۸۵ درصد گلخانه‌های ایران به کشت محصول خیار اختصاص یافته و این در حالی است که گلخانه‌ها می‌توانند پاسخگوی نیازهای مواد غذایی، کاهنده مصرف انرژی و کاهنده مصرف آب باشند.

‌به گزارش ایسنا‌، ولی‌الله بنی‌عامری سه‌شنبه دوم بهمن در کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه‌ای در شیراز با تصریح بر اینکه سیمای کشاورزی کشور تغییر‌کرده و باغبانی حجم بیشتری نسبت به زراعت در کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: امروز باغبانی نسخه بهتری برای کشاورزی در‌ کشور است.

وی اظهار کرد: حجم صرفه جویی آب در بیش از ۳۱ هزار هکتار گلخانه برابر با  ۴.۶ میلیارد متر مکعب آب براورد شده است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور همچنین اعلام کرد که ۱۵ ‌هزار هکتار گلخانه در سطح کشور وجود دارد که از این میزان یک هزار و ۵۴۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک معادل ۱۰ درصد، ۲ درصد گلخانه کشت سبزی و صیفی، ۳۳ درصد کشت گل و ۳۲ درصد نیز به کشت توت فرنگی اختصاص یافته است.

بنی‌عامری گفت: طبق طرحی که به هیات دولت ارائه شد توسعه میوه‌های گرمسیری در مناطق جنوبی کشور و در چابهار انجام‌ خواهد شد و بر اساس این طرح ۱۹ هزار هکتار با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد اعتبار به این طرح اختصاص خواهد یافت.

به گفته وی، با انتقال کشت خیار و گوجه فرنگی به سطوح کنترل شده و گلخانه‌ها شاهد ذخیره ۳ هزار میلیارد متر‌مکعب آب در سطح کشور خواهیم بود.

رئیس انجمن علمی کشت‌های بدون خاک کشور نیز در ادامه این کنگره گفت: با توجه به مشکلاتی که در کشور در زمینه تامین آب وجود دارد باید رویکرد کشاورزی کشور به سمت کشت در‌ گلخانه و مناطق کنترل شده پیش رود.

حمیدرضا روستا افزود: خاک دارای مواد مغذی به میزان کافی در کشور وجود دارد اما مشکل اصلی ایران تامین آب است که برای رفع این مشکل به سمت کشت هیدروپونیک حرکت کرد.

وی تاکید کرد: با کشت به روش هیدروپونیک میتوان شاهد رشد در برداشت محصولات از ۳۰ الی ۱۰۰ درصد باشیم که البته برای کشت در گلخانه‌ها به روش هیدروپونیک باید بتوان از تکنولوژی جدید و تجهیزات مناسب در ساخت گلخانه‌ها استفاده کرد.

رئیس انجمن علمی کشت‌های بدون خاک کشور با بیان اینکه هم‌اکنون تنها ۱۰ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم‌ به برنامه‌ریزی مشخص شده در سطح زیر کشت گلخانه‌ها به میزان ۵۰ هزار هکتار برسیم باید نه تنها مشکلات این حوزه را برطرف کنیم بلکه باید تجهیزات مورد نیاز گلخانه‌های نوین را هم فراهم کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس نیز در ادامه این کنگره گفت: ‌با توجه به این که استان فارس ۱.۳ درجه افزایش دما داشته و در حال تغییر اقلیم است، اما سالانه بالغ بر ۱۰ میلیون تن تولیدات زراعی و باغی دارد.

حسین پژمان اضافه کرد: استان فارس در تامین امنیت غذایی کشور سهم ۱۰ درصدی دارد و سالانه بالغ بر ۳ تن محصولات باغی و بالغ بر ۶ تن محصولات زراعی تولید می‌کند.

وی عنوان کرد: رشد گلخانه‌ها از سال ۹۲ تا سال ۹۷ رشد ۴۲۰ درصدی داشته و به ۵۲۳ هکتار رسیده است که از این میزان ۴۷ هکتار از گلخانه‌های هیدروپونیک است.

‌معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی کلان باید در فارس 7هکتار گلخانه ایجاد شود که تاکنون تنها ۵۲۳ هکتار گلخانه در فارس ایجاد شده است.

پژمان با اشاره به سه چالش پیش روی توسعه گلخانه‌ها در‌ کشور‌ یادآور شد: معرفی فناوری‌های جدید و ایجاد شرایط استفاده از این تکنولوژی‌های نو در گلخانه‌ها، عدم توسعه تحقیقات در زمینه کشت در گلخانه‌ها و پیاده‌سازی علم و عملی کردن آن از جمله چالش‌هایی است که پیش روی توسعه گلخانه‌ها است.

https://www.isna.ir/service/Economy/5003

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست