مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری البرز گفت: تله‌های فرمونی با استفاده از هورمون‌های مشابه هورمون‌های آفات کشاورزی، این حشرات را به سمت خود جذب کرده و آنها را به دام می‌اندازد.

رسول رمضانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از گذشته‌های دور انسان‌ها روش‌های مختلفی را برای از بین بردن آفات استفاده می‌کردند ولی در سال‌های اخیر بیشتر از سموم شیمیایی استفاده می‌شود و اغلب به علت عدم آشنایی کافی مصرف کنندگان سموم شیمیایی با اصول صحیح مبارزه، این کار به طور ناقص و یا بی رویه صورت می‌گیرد، در نتیجه علاوه بر حاصل نشدن نتیجه مطلوب، در بلند مدت موجب به هم خوردن تعادل طبیعی شده و اثرات زیانباری در محیط زیست و همچنین سلامت کشاورزان و افراد جامعه بر جای می‌گذارد.

وی افزود: علاوه بر این برخی آفاتی مانند کرم خراط و زراعت و مینوز گوجه فرنگی وجود دارند که سم بر روی آنها کارکردی ندارد زیرا آفت بر روی تنه گیاه قرار می‌گیرند و بنابراین سم بر روی آفت آنها اثر نمی‌کند.

رمضانی ادامه داد: همچنین در کشاورزی های ایرانی چون به صورت سنتی در مرحله آفت زدایی مبارزه شیمیایی انجام می‌شود، کشاورزان زمان دقیق حمله آفت‌ها را نمی‌دانند بنابراین در زمان درست، سمپاشی شیمیایی انجام نمی‌شود و در نتیجه آفت‌زدایی به صورت کامل انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل همین مشکلات و در پی مضرات فراوان سموم شیمیایی و اثر نداشتن آنها بر روی بعضی از آفات، یک شرکت دانش بنیان محصولی را جایگزین سموم شیمیایی کرده که از آن با عنوان تله‌های فرمونی نام برده می‌شود، تله‌های فرمونی با استفاده از هورمون‌های مشابه هورمون‌های آفات کشاورزی، این حشرات را به سمت خود جذب کرده و آنها را به دام می‌اندازد.

رمضانی افزود: این شرکت دانش بنیان، تنها تولید کننده فرمون‌های جنسی حشرات در ایران است، فِرمون‌های جنسی نوعی هورمون‌های جنسی هستند که گونه نر را به سمت خود جلب می‌کنند و پس از آن در جهت مبارزه با آن آفت استفاده می‌شوند.

رمضانی خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته ازاین تکنیک به عنوان پیش آگاهی استفاده کرده‌اند به این صورت که در هر ۵ تا۱۰ هکتار از باغات و مزارع کشاورزی یک یا دو تله با فاصله‌هایی مشخص قرار می‌دهند و با استفاده از آن زمان بروز آفت را به طور دقیق متوجه شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان‌در ادامه گفت: از این روش به عنوان پس‌آگاهی هم می‌توان استفاده کرد یعنی اثر سمپاشی صورت گرفته را به وسیله آن می‌توان تشخیص داد که آیا موجب از بین رفتن آفات شده است یا خیر.

رمضانی اظهار کرد: اتفاقی که اکنون در کشور در حال افتادن است این است که تعداد تله‌ها را در باغات کشاورزی زیاد کرده‌اند و در واقع شکار انبوه آفات اتفاق می‌افتد؛ لازم به ذکر است که آفت هنگامی که سمپاشی می‌شود حالتی جهشی پیدا کرده و از خود مقاومت نشان می‌دهد ولی این حالت در هنگام استفاده از فرمون های جنسی ایجاد نمی‌شود.

وی در پایان گفت: در نتیجه از تکنیک فرمون می‌توان در اینگونه مواقع استفاده کرد و اگر در هر هکتار تعدادی تله به اندازه مشخص قرار داده شود دیگر نیاز به استفاده از سم نیست.

https://www.isna.ir/news/97120804187/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست