مدیر مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به کاهش بارندگی‌ها و سطح آب چاه‌های کشاورزی گفت: کشت نشأیی محصولات زراعی به خصوص گیاهان زراعی یکی از راهکارهای سازگاری با شرایط اقلیمی کنونی کشور است.

«عید محمد فاروقی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ایران در یک اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده و خشکسالی در آن قدمت دیرینه دارد. کاهش نزولات آسمانی باعث کاهش سطح آب چاه‌های زیر زمینی شده و حتی فرونشست برخی زمین‌های کشاورزی را به دنبال داشته است. برای فرار از این شرایط ناسازگار، ما انسان‌ها باید شرایطی را ایجاد و خود را با طبیعت سازگار کنیم.

وی با بیان این‌که راه‌های متعددی برای فرار از این وضعیت و سازگاری با شرایط اقلیمی وجود دارد، افزود: توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه کشت‌های نشایی و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری می‌تواند در کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از آن موثر باشد. با بکارگیری این روش‌ها می‌توان شرایط کنونی را مدیریت کرد.

فاروقی خاطرنشان کرد: استان یزد و شماری دیگر از استان‌های کشور با مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی توانستند به خوبی از این شرایط عبور کنند.

مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر یکی از اولویت‌های وزرات جهاد کشاورزی افزایش سطح زیر کشت نشأیی است، چون در کشت نشأیی زمان کشت را در زمین زراعی کاهش، مصرف آب را بهینه و مصرف کود،‌ سم و بذر را کاهش می‌دهیم.

وی با اشاره به این‌که در پنج سال اخیر به این مسأله توجه ویژه‌ای شده است، تصریح کرد: در این مسیر سیاست‌ها و حمایت‌های خوبی لحاظ شده که در حال اجراست. در این راستا برنامه آموزش خصوصاً برای کارشناسان مکانیزاسیون، زراعت و پهنه با هدف تغییر بنیادی در روش‌ها در رأس امور پیگیری می‌شود.

فاروقی خاطرنشان کرد: آشنایی با تولید، انتقال و پرورش نشاء و در کنار آن حمایت مالی جهت تأمین ماشین‌های کشاورزی نشاکاری، منجر به این خواهد شد که شرایط مطلوب فراهم شود.

مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: از همین‌رو کارگاه آموزشی مکانیزاسیون کشت نشایی با حضور مدیران مکانیزاسیون سراسر کشور، کارشناسان ستاد معاونت زراعت و ستاد مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی و کارشناسان مکانیزاسیون شهرستان‌های استان به مدت دو روز در گلستان برگزار شد.

وی با اشاره به این‌که 80 کارشناس در این دوره حضور داشتند، گفت:‌ دکتر «مختارپور» در این کارگاه آموزشی مسائل نظری و عملی را مطرح کرد. کارشناسان در روز اول با شیوه‌های کشت نشأیی، پرورش، انتقال نشاء از سینی به زمین زراعی و محسنات این روش آشنا شدند و در روز دوم نیز کارشناسان با حضور در ایستگاه کشاورزی عراقی محله گرگان با نشأکارهای شرکت‌های مختلف آشنا و به صورت نمادین نشاهای موجود در مزرعه را کشت کردند.

فاروقی گفت: مدیران مکانیزاسیون سکانداران به سوی توسعه کشت نشایی هستند و با انتقال دانش فنی و آشنایی با ماشین‌ها و ادوات، دایره گستره آموزشی را در سراسر کشور فراهم می‌کنند تا بهره‌برداران و کشاورزان ضمن آشنایی با این شیوه‌های نوین، برای عبور از شرایط نامساعد اقلیمی راهکارهای جدید را تبیین و عملیاتی کنند.

وی افزود: علاوه‌بر توسعه و ترویج مسائل فنی، حمایت‌های ویژه مالی از جمله پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و پرداخت یارانه با هدف کاهش کارمزد جهت خرید ماشین‌آلات کشت نشایی از جمله برنامه‌های در دست اقدام است.

مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان یادآور شد: برای توسعه کشت نشأیی باید دولت همانند کمک‌هایی که به ترویج سیستم‌های تحت فشار می‌کند، در این مسیر نیز چنین کمک‌هایی را در نظر بگیرد.

https://www.isna.ir/news/97050904943/%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D9%86%D8%B4%D8%A3%DB%8C%DB%8C-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D8%A7%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست