از آنجا که هنوز برخی اراضی کشت گندم در استان خوزستان آبیاری نشده‌اند، تنش خشکی این محصول استراتژیک را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت محصولات زراعی در این استان گفت: تاکنون ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی استان خوزستان به زیر کشت گندم آبی رفته، یعنی ۹۲ درصد کشت گندم انجام شده است که امیدواریم در هفته جاری مابقی کشت انجام شده و سطح زیر کشت گندم آبی در استان به ۳۷۶ هزار هکتار برسد.

محمد قاسمی‌نژاد افزود: ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان خوزستان نیز به زیر کشت گندم دیم رفته است که بدین‌ترتیب ۶۱ درصد کشت انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ روز آینده سطح کشت گندم دیم نیز به‌صورت کامل انجام شود.

وی بیان کرد: ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان نیز به کشت کلزا اختصاص داده شده که ۱۰۰ درصد کشت تاکنون انجام شده است و در بخش کشت دیم کلزا نیز هفت‌هزار هکتار در سال جاری اختصاص یافته است.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: در حالی که سال گذشته به‌دلیل مشکلات خشکسالی، تمامی کلزاهای دیم که حدود سه‌هزار هکتار بود از بین رفت، امسال با افزایش ۲,۵ برابری سطح کشت کلزا، امیدواریم موضوع سال گذشته تکرار نشود.

وی عنوان کرد: ۳۴ هزار هکتار نیز به زیر کشت محصول جوی آبی رفته و سطح زیر کشت جوی دیم نیز ۶۰ هزار هکتار پیش‌بینی شده است که در سال گذشته این سطح ۵۵ هزار هکتار بود.

نامطلوب بودن وضعیت بارش‌ها در استان خوزستان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان یادآور شد: وضعیت بارندگی استان خوزستان در سال جاری مطلوب نیست، زیرا تنها یک بار بارش در برخی نقاط کشور وجود داشته است.

قاسمی‌نژاد تأکید کرد: علاوه بر آنکه امسال بارندگی‌های بسیار کمی را تاکنون در استان خوزستان و سایر نقاط استان داشته‌ایم، مشکل آورد رودخانه‌های هارون و هندیجان نیز به‌شدت تأثیرگذار بوده است؛ به‌گونه‌ای که برخی اراضی هنوز آب نخست را نخورده‌اند.

وی خاطرنشان ساخت: بخش زیادی از گندم آبی در حوزه رودخانه‌های مارون که محصول گندم در آن‌ها کشت می‌شود، دارای مشکل هستند.

قاسمی‌نژاد اضافه کرد: رودخانه‌های کارون، دز و کرخه نیز مشکل کمی آب دارند که باید سعی کنیم آن را مدیریت کنیم تا به بحران برنخوریم.

تولید سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن سبزی و صیفی در استان خوزستان

به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، در حوزه تولید سبزی و صیفی نیز سطحی معادل ۵۰ هزار هکتار تاکنون کشت شده که پیش‌بینی می‌کنیم با تولید تابستانه به سه میلیون و ۵۰۰ تن محصول دست یابیم.

وی اظهار کرد: سبزی و صیفی تولیدشده در استان خوزستان در بازارهای تهران، تبریز و اصفهان به مصرف می‌رسد و مشکل خاصی تاکنون در این بخش گزارش نشده است.

قاسمی‌نژاد از توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار خبر داد و گفت: حدود ۶۰ هکتار از اراضی شیبدار استان تحت پوشش نهال‌های مرکبات و سایر گیاهان سیاه‌ریشه قرار گرفته است و در برنامه داریم که در شهرستان‌های خرمشهر و آبادان نیز توسعه باغ‌ها را داشته باشیم؛ به‌گونه‌ای که تاکنون پنج‌هزار نهال پاجوش از نوع خرمای بَرَهی و پنج هزار اصله نهال سایر ارقام را در اختیار باغداران این شهرستان‌ها قرار دهیم.

توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار استان خوزستان رو به افزایش است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بیان کرد: سطح نخیلات استان خوزستان ۴۳ هزار هکتار است که با توسعه یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰ هکتاری که هرساله در برنامه داریم، در صدد افزایش سطح زیر کشت این محصول هستیم.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن خرما در استان خوزستان تولید می‌شود که ۵۰ درصد صادرات کشور از طریق استان خوزستان انجام می‌شود.

قاسمی‌نژاد در پایان درباره وضعیت خشکسالی سایر محصولات کشاورزی عنوان کرد: خشکسالی در سال جاری غلات استان شادگان را تحت تأثیر قرار داد و علاوه بر آن شوری آب کارون تنش‌هایی را به نخیلات وارد کرده است که در سال جاری نیز امیدواریم بارندگی‌ها کمک کند تا شاهد بهبود وضعیت آب در استان خوزستان باشیم./

http://www.iana.ir/fa/news/50526/%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%B2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%AD%D8%AA-%D8%AA%D9%86%D8%B4-%D8%AE%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-200-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D9%85%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%B2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست