زارع، گفت: یک میلیون و ۸۸۰ هزار هکتار از اراضی سنتی و ۲۰۰ هزار هکتار شبکه مدرن به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شدند.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس زارع مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری در نشست تخصصی مدیران آب و خاک پیرامون روند توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با هدف پایداری منابع پایه و تولید اظهار کرد: با توجه به اهمیت سامانه‌های نوین آبیاری، مقام معظم رهبری طی سه سال اخیر یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه منابع ملی به طرح سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص داده است.

وی افزود: بنابه درخواست وزیر جهاد کشاورزی برای بودجه سال ۹۸، مجددا قرار است منابع قابل توجهی به طرح سامانه‌های نوین آبیاری از صندوق توسعه ملی اختصاص یابد.

زارع با بیان اینکه اجرای هر طرحی خالی از اشکال نیست، تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آب، مزایای اجرای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری بر اشکالات آن ارجحیت دارد.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری با بیان اینکه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی سنتی و زیرشبکه‌های مدرن تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری است، گفت: براین اساس یک میلیون و ۸۸۰ هزار هکتار از اراضی سنتی و ۲۰۰ هزار هکتار شبکه مدرن به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شدند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سامانه‌های اجرا شده در اراضی نیاز به خدمات پشتیبانی دارد تا پس از مراجعه بهره برداران به شرکت‌های خدمات آبیاری بتوانند قطعات مورد نیاز خود را خریداری کنند.

به گفته وی، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در مزارع دو هدف افزایش بهره وری و حفاظت از آب و خاک را دنبال می‌کند.

زارع از اجرای آبیاری هوشمند خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص توسعه کشاورزی هوشمند به منظور تامین زیرساخت‌های مورد نیاز بخش کشاورزی با هدف افزایش بهره وری از طریق هوشمند سازی و استفاده از فناوری نوین در بخش به امضا رسیده است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری افزایش بهره وری بخش کشاورزی، توسعه و بهبود فضای کسب و کار، بازار مبتنی بر فناوری اطلاعات در بخش، توسعه آموزش و ترویج و توانمند سازی، افزایش بهره وری، استفاده بهتر از منابع پایه با استفاده از اینترنت اشیا و هوشمندسازی و تسهیل فضای کسب و کار در حوزه کشاورزی را از دیگر مزایای توسعه کشاورزی هوشمند در بخش برشمرد.

ضایعات کشاورزی به معنای هدر رفت آب است/ تقویت حمایت مالی از کشاورزان در اجرای سامانه‌های نوین

در ادامه این نشست مسعود اعلایی جانشین مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری با اشاره به تأثیر چشمگیر اجرای سامانه‌های نوین آبیاری بر ارتقای بهره وری و جبران کمبود منابع آبی اظهار کرد: با توجه به تاثیر قابل توجه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، مسئولان بر حمایت همه جانبه از توسعه این طرح تاکید فراوانی دارند.

به گفته وی، توجه به مدیریت، اصلاح سامانه‌های نوین آبیاری و انتخاب سامانه متناسب با شرایط منطقه‌ای و اصلاح فرآیند مورد توجه قرار گرفته است.

اعلایی با اشاره به اینکه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری می‌تواند مولفه‌های بیلان منفی آب را تحت تاثیر خود قرار دهد، بیان کرد: براین اساس انتخاب سامانه‌های آبیاری اعم از سطحی، نوین و کم فشار در هر منطقه برحسب شرایط اقلیمی، توپوگرافی، خاک، کیفیت آب، نوع گیاه، مساحت اراضی به همراه مدیریت صحیح آب و کشاورزی حفاظتی صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در بحث بهره وری و مدیریت آب در مزرعه در حوزه آبریز باید مسائل سخت افزاری و کاربرد سیستم‌های پایش به مباحث نرم افزاری پرداخته شود، چرا که مدیریت آب در مزرعه در موقعیت سیستم ها بسیار تاثیر گذار است.

به گفته وی، در اراضی تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری مقدار آب مصرفی، تولید محصول و بهره وری قبل و بعد از اجرای سیستم باید تعیین شود تا نقش دقیق سامانه‌های نوین در صرفه جویی مصرف آب و بهبود تولید و بهره وری مشخص شود.

جانشین طرح سامانه‌های نوین آبیاری، افزود: کمیت و کیفیت جریان‌های برگشتی، تغییرات سطح زیر کشت فاریاب، صرفه جویی مورد تعیین حدود مجاز برداشت آب از منابع آب های زیر زمینی از طریق بلان آب در مناطق مختلف کشور و تعیین سهم آب و سایر عوامل همچون عملیات به زراعی، به نژادی، خاک ورزی و غیره در بهره وری آب باید مورد توجه قرار گیرد.

اعلایی با اشاره به ضرورت توجه به آب مجازی گفت: آب مجازی باید مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا به لحاظ محصولات استراتژیک، حدالمقدور محصولات آب بر از سایر کشورها وارد شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه توسعه روش های آبیاری زیر سطحی باید با دقت و حساسیت پیگیری شود، افزود: از توسعه سامانه های نوین آبیاری بدون ارزیابی دقیق باید اجتناب کرد، چرا که عملکرد این سیستم ها وابستگی زیادی به الگوی توسعه و شرایط خاک و کیفیت آب دارد.

وی با اشاره به ضرورت بررسی اثرات بازگشت به سامانه های نوین آبیاری اظهار کرد: براین اساس توصیه می شود که اثرات بازگشت به سامانه های نوین آبیاری مورد بررسی قرار گیرد و همواره داده مستندی در خصوص تهیه و تغییر سطح زیر کشت در استان‌های مختلف و کل کشور مشخص شود.

اعلایی ادامه داد: در کنار توسعه سامانه‌های نوین آبیاری باید توسعه کشت گلخانه‌ها، طرح اصلاح الگوی کشت و تغییر آن براساس کشت پاییزه به جای بهاره و افزایش بهره وری کشاورزی حفاظتی مدنظر قرار گیرد.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به تحولات اقتصادی اخیر و افزایش هزینه تمام شده سامانه‌های نوین آبیاری از مسئولان تقاضا داریم که حمایت مالی بیشتری از کشاورزان داشته باشند.

جانشین مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ضایعات کشاورزی به معنای هدر رفت آب است، اظهار کرد: براین اساس اصلاحات لازم در ماشین آلات برداشت و مدیریت تولید باید صورت گیرد تا ضایعات به حداقل ممکن برسد.

وی در پایان تصریح کرد: در مناطقی که بحران آب شدید است، باید تلاش شود تا گزینه معیشتی کم آب بری جایگزین شود تا حدالمقدور معیشت روستاییان در این مناطق کمتر به آب گره بخورد.

https://www.yjc.ir/fa/news/6795292/%DB%B2-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D9%87%D8%B2-%D8%B4%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست