طی امضای تفاهم نامه‌ای بین معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و نماینده فائو در ایران پروژه ارتقاء سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به صورت آزمایشی در سه منطقه آب و هوایی ایران، آغاز شد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، عباس کشاورز صبح امروز در نشست تفاهم نامه سامانه پایش محصولات کشاورزی که با حضور نماینده فائو در ایران برگزار شد، خاطرنشان کرد: باوجود آنکه چالش‌‌های جدی در حوزه آب داریم و تغییر اقلیم هم به وجود آمده، اما باز هم وضعیت کشاورزی‌مان مناسب است و می‌توان با مدیریت این چالش‌ها را مدیریت کرد.

معاون حجتی افزایش درجه دما پدیده کمی بارش‌ها و گازهای گلخانه‌ای را از جمله عوامل اثرگذار در کشاورزی برشمرد و گفت: این شرایط سبب می‌شود تا تقاضا برای مصرف و استفاده آب به ویژه در بخش کشاورزی افزایش یابد و از آنجا که میزان بارندگی‌ها به دلیل همین عوامل کاهش یافته سال گذشته سال بسیار ناهنجاری داشتیم که این شرایط نیازمند برنامه‌ریزی است.

کشاورز به پروژه ارتقاء سامانه پایش محصولات کشاورزی با فائو اشاره کرد و افزود: از 20 سال گذشته هر سال این موضوع را پیگیری می‌کردیم و برای رسیدن به آن با مشکلات زیادی روبرو بودیم. چراکه برای گرفتن تصمیم‌های بلند مدت نیازمند استراتژی، اطلاعات دقیق و تحلیل به روز هستیم که داشتن دیتا و آمار به تنهایی کافی نیست.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال‌هاست که این روش علمی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: پس از پیگیری‌های زیاد توانستیم با موافقت فائو پروژه‌ای را به صورت آزمایشی آغاز کنیم که انتقال فناوری در این پروژه بر عهده سازمان فائو خواهد بود.

وی همچنین گفت: با توجه به حساسیت امنیت قضایی و لزوم دسترسی افراد به محصولات کشاورزی باید با استفاده از این سامانه بتوانیم ضمانت تولید ایجاد کنیم و استفاده از سامانه‌های ماهواره‌ای باید قابل پیش‌بینی و تحلیل باشد.

کشاورز همچنین در مورد جزئیات استفاده از این نوع سامانه، گفت: از روز کاشت محصول اطلاعات از طریق سامانه، مانیتور و کنترل می‌شود تا حدی که میزان تراکم،‌ آبیاری، تغذیه، عوامل خسارت‌زا و بیماری‌زا مورد بررسی قرار می‌گیرد. مضاف بر اینکه بر اساس این سامانه احتمال خشکسالی، سیل، طوفان، گرما و سرما هم قابل پیش‌بینی است تا قبل از وقوع آن بتوانیم چاره‌ای بیندیشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: این پروژه به صورت پایلوت در سه استان کشور در ابتدا اجرا شد که از لحاظ تجربه نتایج خوبی در بر داشت که یکی از این مناطق استان زنجان است که به عنوان منطقه سرد و تحت تاثیر کشاورزی دیم قرار دارد که تجربیات اجرای این پروژه می‌تواند در سایر مناطق کشور استفاده شود.

وی همچنین مازندران را منطقه پایلوت دوم به عنوان منطقه‌ای ساحلی، کم ارتفاع و با باران مناسب عنوان کرد که سامانه پایش محصولات کشاورزی به صورت پایلوت در آن اجرا شده و اظهار داشت: برنج‌ و محصولات باغبانی در این منطقه کشت شده و با توجه به فشار جمعیتی که در مازندران وجود دارد تجارب به دست آمده در این طرح قابلیت استفاده در 5 تا 6 استان دیگر را هم دارد.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی جیرفت به عنوان منطقه سوم پایلوت ومنطقه گرمسیر هم در نظر گرفته شد که کشت سبزی و صیفی و مرکبات در این منطقه مدنظر قرار گرفت، تا تجارب این منطقه نیز در نقاط دیگر کشور با آب و هوای مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد تا نماینده فائو در ایران از این فرصت به وجود آمده امکان تقویت نیروی انسانی و بهبود تکنولوژی را برای ایران فراهم کند تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم. چرا که امکان بررسی کیفیت محصولات مختلف در نقاط مختلف کشور با سامانه پایش و ارزیابی ماهواره‌ای قابل انجام است تا بتوانیم راهکارهای مقابله با آفات را در سریع‌ترین زمان انجام دهیم.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960719000613

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست