مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور گفت: امسال صدور مجوز واردات سم حاصل از تکنیکال، از افزایش ۴ درصدی برخوردار شده تا کارخانجات تولید سموم داخل، آن را فرموله و آماده مصرف کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ سعیده نوربخش گفت: برای سموم آماده مصرف، ۴ درصد کمتر در مقایسه با سال‌های گذشته مجوز واردات صادر کرده‌ایم؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته واردات سم آماده مصرف ۳۰ درصد و سم حاصل از تکنیکال ۷۰ درصد بوده است که در سال ۹۷ از ۳۳ هزار تن سم وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۲۶ درصد آن متعلق به سم آماده مصرف و ۷۴ درصد متعلق به سم حاصل از تکنیکال است.

مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: از ۲۶ درصد سم آماده مصرف وارد شده، ۲۰ درصد آن متعلق به سموم اصلی اروپایی است که شرکت کشورهای هند و چین توان ساخت این نوع سموم را ندارند و تنها ۶ درصد سم آماده مصرف که توان رقابت با تولید داخل را دارد از کشورهای هند و چین وارد شده است.

نوربخش افزود: ۳۳ هزار تن سموم آماده مصرف و حاصل از تکنیکال توسط انجمن‌های تولیدکننده و واردکننده سموم با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ به کشور وارد شد.

وی گفت: با وجود تحریم‌ها و مسائل ارزی با تلاش و صدور مجوز واردات سموم از سوی سازمان حفظ نباتات و همکاری معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی این میزان سم گیاهی وارد کشور شده است.

نوربخش در خصوص میزان جذب سم و توزیع آن توسط بخش خصوصی اظهار داشت: امسال با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به سم، سازمان حفظ نباتات برای جلوگیری از کم فروشی و مشکلاتی در این رابطه، موجودی شرکت‌های وارد کننده، تولیدکننده و عملیات توزیع را به طور مرتب نظارت و پایش می‌کند و در صورت دریافت گزارشی مبنی بر عدم وجود سم مورد نیاز در یک استان، بلافاصله اقدامات لازم برای توزیع انجام می‌شود.

این مقام مسئول در رابطه با ممنوعیت صادرات سم تکنیکال از کشور به سایر کشورها، گفت: به شرکت‌هایی که سم تکنیکال را با ارز دولتی وارد کرده اند و تولید داخل نیست، برای جلوگیری از خروج ارز دولتی از کشور اجازه صادرات داده نمی‌شود و تنها در مواردی که سم حاصل از تکنیکال به طور کامل در داخل تولید شود، همچون روغن‌ها و یا مخلوط بردوکه تولید کامل داخلی است اجازه صادرات داده می‌شود.

وی میزان متوسط مصرف سالانه سم در کشور را ۲۵ تا ۳۰ هزار تن اعلام کرد.

https://www.mehrnews.com/news/4595582/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D9%85%D9%88%D9%85-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست