ایجاد شهرک های کشاورزی و توسعه کشت گلخانه ای به منظور توسعه راهبردی و زیرساختی مجتمع های کشاورزی صورت می گیرد که اجرای این امر به دلیل بحران کمبود آب ، ضروری به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،امروزه ایجاد گلخانه برای تولید محصولات کشاورزی به علت امکان کنترل عوامل تاثیر گذار تولید از جایگاه ویژه ای برخوردار است و کشت گلخانه ای به عنوان یک روش متفاوت با بازده بالا در سال های اخیر روبه گسترش است.

براین اساس توسعه کشت گلخانه ای یکی از مهم ترین سیاست وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ششم توسعه است که با هدف افزایش بهره وری آب، افزایش تولید ،درآمد کشاورزان و توسعه صادرات انجام خواهد شد.

البته ناگفته نماند که ایجاد شهرک های کشاورزی به منظور  ایجاد، توسعه راهبردی و زیرساختی مجتمع های کشاورزی   است و ایجاد شهرک کشت های گلخانه ای به دلیل بحران کمبود آب امری ضروری  به نظر می رسد.

حال به سراغ کارشناسان مربوطه می رویم تا از آخرین وضعیت توسعه گلخانه ها با خبر شویم:

علی اشرف منصوری رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به اینکه کشت گلخانه ای یکی از سیاست های محوری اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: توسعه کشت های گلخانه های اثر گذاری قابل ملاحظه ای در تولید، اشتغال و افزایش بهره وری مصرف آب دارد.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت های گلخانه ای با جدیت دنبال می شود، افزود: براین اساس طرح های متعددی در حال مطالعه و بررسی است که انتظار می رود به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی آن باشیم چرا که محدودیتی برای منابع تسهیلاتی در سال جاری وجود ندارد.

منصوری ادامه داد: تولید محصولات در فضای گلخانه در مقایسه با فضای آزاد ، افزایش 10 برابری محصول، بهره وری مصرف آب و اشتغال 6 تا 8 نفر به ازای هر هکتار را به همراه دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گلخانه های استان حدود 2 هزار و 950 هکتار است، بیان کرد: براساس مصوبه سال جاری 140 هکتار باید تحت کشت گلخانه درآید که طی سه ماه نخست سال 80 هکتار از این میزان محقق شده است.

مشکل اصلی شهرک های گلخانه ای چیست؟

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گفت: توسعه کشت گلخانه ای بهره وری مصرف آب،عملکرد 10 الی 15 برابری در واحد سطح و کاهش هزینه های تولید را به همراه دارد.

وی افزود: در گذشته امکان تولید صیفی جات تنها در فصل تابستان میسر بود در حالیکه با وجود تکنیک های گلخانه ای در فصل زمستان نیز مشکلی برای کشت نداریم.

پاپی زاده با اشاره به مزایای توسعه شهرک های گلخانه ای گفت: گرچه توسعه شهرک های گلخانه ای به جای پراکندگی واحد ها پس از تامین زیر ساخت ها می تواند تمرکز مدیریتی دولت را به همراه داشته باشد اما در بسیاری از مناطق زیر ساخت ها به خوبی فراهم نشده که درنهایت این امر موجب شده تا به نتیجه ملموسی دست نیابیم.

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به مشکل اصلی در بحث شهرک های گلخانه ای تصریح کرد: هزینه های بالای احداث و نبود پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان موجب شده که واحد های گلخانه با نرخ های بالایی احداث شوند که در نتیجه این امر بر قیمت تمام شده محصول تاثیر بسزایی دارد.

http://www.yjc.ir/fa/news/6168582/%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%A8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست