تست خانگي pH خاک بدون استفاده از کیت

تست خانگي pH خاک بدون استفاده از کیت

دو روش آزمایش خانگی pH خاک را یاد بگیرید:

بشر همیشه به دنبال راه هايی سریع برای انجام کارهای سخت باغبانی به روش آسان تر است.(رهروان رویش سبز)
بیایید کمی آشپزی شیمی انجام دهیم!
چرا خاک شما قلیایی یا اسیدی است؟
دانستن pH خاك كليدي است براي درك اينكه آیا كانيهاي ضروري براي ريشه گياهان شما در دسترس گیاه می باشد يا خير؟.
به گفته سان فرانسیسکو کرونیکل، “اگر شما در یک منطقه با خاک قلیایی زندگی می کنید – که دارای pH بالاتر از 7.0 است – شما دو گزینه پيش رو دارید. می توانید اقداماتی را برای کاهش PH انجام دهید، یا می توانید گیاه مناسب برای رشد در شرایط قلیایی را انتخاب کنید. اگر مسیر دوم را بپذیرید، می توانید انواع مختلفی از گیاهان را انتخاب کنید. “
شما می توانید میزان قلیایی بودن خاک را با اضافه کردن مواد آلی مانند کودهای گیاهی، کمپوست تهیه شده از برگ درختان کاهش دهید. همیشه باید تغییرات کوچکی را در طول زمان انجام دهیم .
بر طبق نظريات مختلف، افزايش ماده آلی خاك معمولا pH اسیدی و قلیایی خاك را به سمت محدوده خنثی حركت مي دهد . این به این علت است که ماده آلی نقش یک بافر را ایفا می کند، و از اینکه خاک بیش از حد اسیدی یا قلیایی شود جلوگیری می کند.
کمپوست معمولا pH نزدیک به خنثی دارد، بنابراین تزریق منظم کمپوست اولین راهی است که شما برای بهبود خاک با مشکلات شدید pH می توانید استفاده می کنید.(ارتباط با ما)
اگرpH خاک شما فقط کمی اسیدی یا کمی قلیایی باشد، کمپوست و مالچ های آلی ممکن است تنها اصلاحات لازم برای حفظ محصولات باشد و محصولات شما به خوبی رشد کند. “
  • شما می توانید PH خاک خود را با سرکه و جوش شیرین تست کنید :
به اندازه یک فنجان خاک از قسمت های مختلف باغ جمع آوری میکنیم و 2 قاشق غذاخوری در ظروف جداگانه قرار می دهیم. نصف فنجان سرکه را به خاک اضافه کنید، اگر تشکیل گاز و حباب داد، خاکی قلیایی است و pH بین 7 تا 8 میباشد.
اگر پس از انجام آزمایش با سرکه اتفاقی رخ نداد، به ظرف دیگری آب مقطر اضافه کنید تا خاك گل آلود شود. سپس نصف فنجان جوش شیرین اضافه كنيد اگر حباب تشکیل شد خاک شما اسیدی است و به احتمال زیاد pH بین 5 و 6 میباشد. و اگر خاک شما به هیچ وجه واکنش نشان نداد pH آن 7 و خنثی می باشد.(رهروان رویش سبز)
  • شما می توانید یک آزمایش pH با آب کلم انجام دهید:
دو فنجان آب مقطر را داخل یک قابلمه بریزبد و یک فنجان کلم قرمز خورد شده را به آن اضافه کنید سپس اجازه دهید تا 30دقیقه بجوشد .
برای انجام آزمایش: 2 قاشق چای خوری از خاک باغ را درون یک شیشه بریزید و چند اینچ از آب کلم را با آن مخلوط کنید و 30 دقیقه صبر کنید. رنگ را بررسی کنید اگر صورتی روشن شد خاک شما اسیدی است. اگر آبی / سبز باشد، خاک شما قلیایی است.
تعداد زیادی از گیاهان میوه و سبزیجات وجود دارد که در خاک اسیدی رشد می کنند. مانند: بلوبری، لوبیا، کلم بروکلی، چغندر قند، سیر، کاهو و دیگر سبزیجات برگ، جعفری، نخود فرنگی، سیب زمینی، پیاز و ا سفناج.
در آزمایش خاک هایی که قلیایی هستند(pH بین 7 و 8) بعضی سبزیجات بدون نیاز به اصلاح خاک قادر به رشد هستند مانند:
مارچوبه، بروکسل، کلم و کلم چینی، طالبی، انگور، تره فرنگی، لوبیا ، خردل و دیگر سبزیجات برگ، نارنجی، درخت هلو، اسفناج، چغندر قند، شلغم.
با دانستن PH خاک میتوانید برا ی گیاه شرایطی را فراهم کنید که باعث جذب بهتر مواد ریزمغذی از خاک شود. توانایی خاک در جذب این مواد ریزمغذی بستگی به ماهیت خاک و ترکیب آن از شن و ماسه، نمک، خاک رس و مواد آلی دارد. آرایش خاک (بافت خاک) و اسیدیته آن (pH) تعیین کننده میزان مواد مغذی موجود در دسترس گیاهان است.(رهروان رویش سبز)
از این 2 روش میتوان برای آزمایش pH خاک استفاده کنید و در سال جاری یک باغ زیبا داشته باشید.

4 دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • پروشات
    2018-09-10 8:22 ب.ظ

    بسیااااار عالی. ممنون از شما. منتظر مقالات علمی بیشتری هستیم.

    پاسخ
  • مهرداد نوروزی
    2019-06-21 9:33 ب.ظ

    من تست کردم و نشان داد که خاک من قلیاییه.پس از اجرای مصرف گوگرد برای تعادل دادن .ایا هر سال باید گوگرد مصرف کنم یا نه

    پاسخ
    • سلام و درود
      سپاسگذاریم از توجه شما.
      بهتر است که هر سال این تست را انجام بدهید و با توجه به نوع خاک از محصولات کاهنده و یا افزایش دهنده PH خاک استفاده نمایید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست