نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و کافی نبودن تجهیزات مورد نیاز برای برداشت محصولات زراعی به قیمت هدررفت دسترنج کشاورزان تمام می شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با وجود آنکه توسعه پایدار و دستیابی به امنیت غذایی یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی است اما براساس آخرین آمار فائو، نخستین رتبه هدر رفت ضایعات میوه و تره بار ،به کشور ما اختصاص دارد.

ضایعات محصولات کشاورزی به دلیل کافی نبودن تجهیزات مورد نیاز برای برداشت انواع محصولات زراعی و باغی، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در جوار مراکز تولید موجب شده علاوه بر  دسترنج کشاورزان، منابع ارزشمند آبی به هدر رود.

براین اساس ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله محورهای اساسی رونق بخش کشاورزی است که در سال های گذشته، بی توجهی به راه اندازی طرح های نیمه تمام، تاثیر منفی بر تولید و بازرگانی داشته است.

البته ناگفته نماند که در اقتصاد کشاورزی ایجاد صنایع تبدیلی و زنجیره تولید، یک ضرورت است چراکه از یک سو به سبب افزایش بهره وری ارزش افزوده بالا  و ارتقا درآمد کشاورزان  و از سوی دیگر کاهش ضایعات را در بخش به ارمغان می آورد.

مسعود اسدی رییس تشکل های بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با بیان اینکه آمارهای متفاوتی از میزان ضایعات محصولات کشاورزی ارائه می شود، اظهار کرد: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، بسته بندی و فرهنگ نامناسب مصرف از جمله دلایلضایعات بالای بخش کشاورزی به شمار می رود.

وی افزود: همه ساله به سبب نداشتن بازار و بسته بندی نامناسب شاهد امحای قابل توجه محصول هستیم.

به گفته اسدی نبود سورتینگ و سردخانه های مناسب در کاهش کیفیت و ضایعات محصول اثرگذار هستند.

رییس تشکل های بخش کشاورزی با بیان اینکه نبود بازرگانی مناسب در افزایش ضایعات محصولات کشاورزی تاثیرگذار است،گفت: تبدیل محصولات کشاورزی به کنستانتره و سرمایه‌گذاری در این بخش، علاوه بر جلوگیری قابل توجه ضایعات، صادرات محصولات فرآوری شده ارزش افزوده، برای کشور به ارمغان آورد.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان ضایعات نمی توان اعلام کرد،گفت: اصلاح الگوی مصرف، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، بسته بندی مناسب، تنها راه حل نهایی برای کاهش ضایعات به شمار می رود.

 هدر رفت سالانه 30 درصد محصولات کشاورزی

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گفت: برنامه ریزی مدون قبل از برداشت، حین برداشت و توزیع در جهت کاهش ضایعات امری ضروری است.

به گفته وی تامین نهاده ها، بازاریابی و توزیع محصول در قالب زنجیره های بخش کشاورزی در کاهش میزان ضایعات تاثیر گذار است.

پاپی زاده با اشاره به اینکه همه ساله 25 تا 30 درصد محصولات کشاورزی به هدر می رود، افزود: با کاهش و جلوگیری از سرمایه های ملی می توان به سهولت، به خودکفایی بسیاری از محصولات دست یافت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش ضایعات نیازمند برنامه ریزی مدون کوتاه و بلند مدت است، یادآور شد: استفاده از بذور اصلاح شده و تکنولوژی های روز دنیا در کنار برداشت محصول با استفاده از ماشین آلات مدرن می تواند، میزان ضایعات را به حداقل رساند.

پاپی زاده توجه به توسعه صنایع تبدیلی را امری مهم دانست و گفت: با توجه به آنکه برخی محصولات قابلیت نگهداری طولانی مدت در انبار و سردخانه را ندارند، توجه جدی به توسعه صنایع تبدیلی و تمکیلی باید در دستور کار مسوولان قرار گیرد.

http://www.yjc.ir/fa/news/6295250/%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AD%D9%84%D9%82%D9%87-%D9%85%D9%81%D9%82%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%B6%D8%A7%DB%8C%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B7%D9%84%D8%A8%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست