تهران- ایرنا- عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران یکی از مشکلات عمده را قاچاق پیاز زعفران به افغانستان عنوان کرد و گفت: متاسفانه دولت های قبل با صادرات کامیونی پیاز زعفران، افغانستان را در تولید این محصول به یک رقیب تمام قد تولیدکنندگان ایرانی تبدیل کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘فرهاد سحرخیز’ روز یکشنبه در نشستی خبری گفت: پیاز زعفران ذخیره ژنتیکی کشور محسوب می‌شود که باید نسبت به خروج آن حساسیت ویژه داشته باشیم.
وی افزود: با وجود محدودیت صادرات پیاز زعفران از سوی دولت یازدهم و اکنون دوازدهم به نظر می رسد که افغانستان به عنوان یک رقیب دیگر نیازی به واردات پیاز زعفران ایران ندارد، زیرا تاکنون به قدری پیاز زعفران از سوی دولت های قبلی و قاچاق از کشور خارج شده است که هر هفت سال این ریشه به 3 تا 5 برابر تولید افزایش می یابد و دیگر نیازی به واردات مجدد ندارد.
به گفته وی، پیاز زعفران به دلیل ماهیت خشک بودن در خارج از فصل کاشت قابلیت جابجایی دارد و بدون هیچ مشکلی از طریق قاچاق می تواند از کشور خارج شود.
سحرخیز گفت: ما در آن زمان بارها اعلام کردیم، خروج پیاز زعفران کامیون کامیون به افغانستان به نفع منافع ملی کشور نیست، زیرا این یک محصول منحصر به فرد برای ایران به شمار می رود، اما متاسفانه مسئولان امر آن زمان با خونسردی گفتند کشت زعفران بهتر از کشت خشخاش است.
عضو هیات‌مدیره تولیدکنندگان زعفران افزود: البته بحث رقابت افغانستان با ایران با حضور هلندی‌ها برای کشت پیاز زعفران در زمین‌های بکر افغانستان شروع شد و اکنون برنامه حذف ایران را از بازار جهانی و جایگزینی افغانستان دارند.
وی یکی دیگر از مشکلات این صنعت را حضور تجار افغانی در ایران دانست و افزود: در حال حاضر برخی از تجار افغانی در ایران زعفران ما را خریداری می کنند و در دنیا تحت عنوان زعفران افغانی می فروشند که این نیز به ضرر زعفران تولیدی ایران تمام شده است.

** مصرف رنگ غیرخوراکی در تولید زعفران خیانت به کشور است
وی با بیان اینکه تقلب در زعفران در خارج و داخل کشور اتفاق می افتد، گفت: در شرایط خوش بینانه برخی رنگ‌های خوراکی را با ریشه زعفران و زعفران سرگل خیس کرده، دم می‌کنند، تا سفیدی‌های ریشه رنگ قرمز را به خود بگیرد و بعد در بسته‌بندی زعفران اصل آن را می‌فروشند که این از نوع تقلب سالم است.
وی تصریح کرد: اما متاسفانه برخی سودجو از رنگ‌های شیمیایی و صنعتی (غیرخوراکی) مورد استفاده در قالیبافی ها تحت عنوان رنگ تارتر در رنگ آمیزی ریشه سفید زعفران استفاده می کنند و به جای اصل زعفران می فروشند که سلامتی انسان را به خطر می اندازد.
وی با تاکید براینکه زعفران ایرانی در دنیا رقیب ندارد، گفت: به نظر می رسد باید دولت اقدام اساسی در زمینه جلوگیری از خروج پیاز زعفران ، تشدید نظارت ها برای جلوگیری از بروز این نوع تقلب ها داشته باشد تا محصول بی کیفیت به جای محصول با کیفیت ایرانی وارد بازارهای جهانی نشود.

** تقلب اسپانیا و امارات در زعفران ایرانی
سحرخیز اضافه کرد: در تقلبات بین المللی نیز اسپانیا سالانه 70 تن و امارات 50 تن زعفران ایرانی وارد می کنند، اما در آمار، صادرات زعفران اسپانیا 130 تن و امارات 100 تن اعلام می شود و این نشان می دهد به جای زعفران از مواد شبه زعفران که ترکیبی از رنگ‌های خوراکی و ریشه زعفران است را به نام زعفران ایرانی در دنیا می‌فروشند که این نیز نوع دیگری از تقلب در این محصول است.

** قیمت هرکیلوگرم زعفران بین 5 میلیون تومان
عضو هیات مدیره صندوف توسعه صادرات زعفران تصریح کرد: اکنون قیمت هرکیلوگرم زعفران بین 4.5 تا 5.5 میلیون تومان است. در سال گذشته نزدیک به 340 تن عفران در کشور تولید شد که پیش بینی می شود امسال این رقم به 350 تن برسد.
سحرخیز اظهار داشت: سالانه 75 درصد زعفران تولیدی کشور صادر می شود که از این میزان صادرات 80 درصد به شکل فله و 20 درصد به صورت بسته بندی است.

** نیاز بدن انسان به مصرف 5 گرم زعفران در ماه
وی تصریح کرد: زعفران یک گیاه دارویی نشاط آور و شاد کننده است، بنابراین روزانه باید بین 10 تا 20 میلیگرم و ماهانه نزدیک به 5 گرم زعفران مصرف شود.

** استفاده از جوهر قند در تولید نبات سرطان‌زاست
رئیس انجمن تولید کنندگان صنعتی نبات، قند و شکر از تولید نبات‌های غیراستاندارد و تقلبی در کشور خبر داد و گفت: بیش از 90 درصد نبات تولید سنتی کشور تقلبی و غیراستاندارد است.
وی اظهارداشت: برخی از واحدهای تولید سنتی نبات، به دلیل نداشتن آگاهی، در اثر حرارت بالا و تولید بیشتر و شفافیت شیره نبات از جوهر قند ( بلانکیت) استفاده می‌کنند که این ماده برای سلامتی انسان مضر بوده و سرطان‌زاست.
به گقته سحرخیز، یکی از شرکت های تولید کننده داخلی با استفاده از ماشین آلات مدرن از سال 1390 اقدام به تولید نبات صنعتی کرده که هدف از این کار تولید محصول سالم است.
وی اظهارداشت: در حال حاضر 400 واحد تولیدی تحت پوشش اتحادیه قرار دارند که از این تعداد تنها 4 واحد تولیدی مطابق استانداردهای ملی تولید می کنند.
وی تصریح کرد: رنگ داخل نبات زعفران نیست، در واقع عده ای سودجو از رنگ های خوراکی برای رنگ نبات استفاده می کنند که متداول نیست.
وی مصرف شربت نبات یا نبات مایع را توصیه نکرد و افزود: باید مصرف چنین محصولاتی مورد تایید سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو قرار گیرد.
سحرخیز بخش عمده صادرات نبات کشور را به مقصد عراق اعلام کرد.
وی یکی از مشکلات فعلی را نظارت بر مواد غذایی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر اکثر واحدهای پروانه‌دار کنترل می‌ شوند و نظارت چندانی برواحدهای غیرمجاز تولیدی نیست که به همین دلیل به راحتی تقلب در موادغذایی انجام می شود که این موضوع باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

** زعفران؛ چای زعفرانی و پسته ایران نشان برترین طعم و کیفیت را گرفتند
سحرخیز با تاکید براین که زعفران، چای زعفرانی و پسته تولید ایران در جشنواره بین المللی طعم و کیفیت iTQi نشان ستاره دریافت کردند، گفت: درسال 2017 در جشنواره بین المللی طعم و کیفیت iTQi که در شهر بروکسل بلژیک برگزار شد دو هزار شرکت تولیدی از کشورهای مختلف دنیا حضور پیدا کردند که ایران نشان برتر را به خود اختصاص داد.
وی اظهارداشت: در این جشنواره بین المللی 150 کارشناس مخصوص تست طعم موادغذایی و نوشیدینی های برتر در دنیا را بدون آشنایی با برند هر کشور تست می کنند و به آن امتیاز می‌دهند که زعفران و چای زعفرانی یک برند ایرانی جایزه سه ستاره و پسته ایران جایزه دو ستاره ITQI را از آن خود کرده است.
به گزارش ایرنا، ظرفیت تولید زعفران در ایران از 30 تن در سال 1368 در سال های اخیر به بیش از 300 تن رسیده است. ایران سابقه صادرات 200 تن زعفران را در سال دارد.
همچنین مصرف سرانه زعفران در ایران یک گرم است و سالیانه 80 تن از زعفران تولیدی کشور در داخل مصرف می شود.

http://www.irna.ir/fa/News/82667562

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست