نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نرخ اعلام شده برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری را پایین دانست و ابراز عقیده کرد: قیمت اعلام شده گندمکاران را ناامید کرده است.

ناصر مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به قیمت ۱۴۷۰ تومانی اعلام شده برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری اظهار کرد: این قیمت خیلی پایین است و انتظار می رفت افزایش قیمت حداقل بر اساس نرخ تورم که بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است تعیین شود.

مرادی  تاکید کرد: گندمکاران انتظار ندارند نرخ خرید تضمینی گندم دو سه برابر شود، اما افزایش قیمت به میزان نرخ تورم را می خواهند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: در سال جاری افزایش هزینه‌های بخش کشاورزی از هزینه های حمل و نقل گرفته تا هزینه های کارگری و بذر وکود و سم و… افزایش چشمگیری داشته، لذا نرخ جدید خرید تضمینی گندم باید بر مبنای این افزایش قیمت ها تعیین شود.

مرادی اضافه کرد: اگر نرخ خرید تضمینی گندم مناسب نباشد، کشاورزان نسبت به کشت گندم دلسرد شده و به سمت کشت های جایگزین خواهند رفت.

مرادی ادامه داد: دولت و شورای اقتصاد باید روی گندم حساب ویژه باز کنند، در غیراینصورت در سال های آتی باز هم ناچار به واردات گندم خواهیم شد.

مرادی یادآوری کرد: در سه سال گذشته قیمت های اعلام شده برای خرید تضمینی گندم تغییر چندانی نداشته  و این مسئله می تواند کاهش سطح زیر کشت گندم و وابستگی دوباره کشور به واردات گندم را به دنبال داشته باشد.

وی سپس اشاره ای هم به اعلام دیرهنگام نرخ های جدید خرید تضمینی گندم داشت و افزود: چندسالی است که دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم دیر عمل می کند و این موضوع سبب می شود کشاورزان تکلیف خود را ندانند.

https://www.isna.ir/news/97090703015/%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%B6%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست