تهران- ایرنا – سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طبق پیش بینی دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا هجوم ملخ صحرایی بین 10 تا 15 روز آینده به استان های جنوبی کشور شدت می یابد البته به جز استان های جنوبی تهدیدی برای استان های دیگر کشور نیست.

«سیدمحمدرضا میر» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: البته طبق نظر «کیث کرسمن» نماینده فائو و دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا، هدف مهاجرت این دسته ملخ ها، ایران نیست بلکه ایران کشور عبوری این ملخ ها برای حضورشان در هندوستان و پاکستان است.

وی با بیان اینکه هشت استان جنوبی کشور در معرض ریزش های ملخ صحرایی قرار دارند، اظهار داشت: در صورت عبور ملخ های صحرایی از ایران به سمت کشورهای هند و پاکستان، نگرانی در خصوص تشدید آفت نخواهیم داشت اما حتی اگر این آفت در ایران حضور پیدا کند نیز ما همچنان چهارماه اخیر به سطح مبارزاتمان ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: حضور آفت ملخ صحرایی در اراضی کشاورزی و عرصه های طبیعی استان های جنوبی کشور خسارت عمده ای نداشته است / ‏‬ البته اخیراً ملخ صحرایی در باغ های مرکبات رودان و سیاهو استان هرمزگان ورود پیدا کرده بود که با اقدام به موقع توانستیم از بروز خسارت در این اراضی جلوگیری کنیم.

مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۴۵۰ هزار هکتار عملیاتی شد

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور ریزش ملخ صحرایی به کشور را از بهمن سال گذشته تاکنون ۱۵۰ ریزش دانست و گفت: در حال حاضر مبارزه با ملخ صحرایی در سطح بیش از ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی هشت استان جنوبی کشور عملیاتی شده است و همچنان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان حملات ملخ صحرایی مربوط به سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان است افزود: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات درخواستی سازمان حفظ نباتات کشور تخصیص یافته و در استان های درگیر این آفت، توزیع شده است اما این سازمان برای گسترش سطح مبارزات با این آفت نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است که هنوز تخصیص نیافته است.استان های تهران و مرکزی نیز با طغیان ملخ کوهان دار یا تاغ که بومی کشور است، مواجه شده اند که مسئولیت مبارزه با آن به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برمی گردد

مبارزه با ملخ مراکشی به ۵۰ هزار هکتار رسید

میر حضور ملخ مراکشی و کوهان دار را بی خطر دانست و ادامه داد: اکنون استان های نوار شمالی کشور از جمله گلستان، زنجان، قزوین؛ اردبیل، مازندران، گیلان و آذربایجان شرقی با طغیان ملخ مراکشی که بومی کشور است مواجه شده اند. تاکنون سطح مبارزه با این آفت به ۵۰ هزار هکتار رسیده است.

به گفته وی، بخش عمده این مبارزات مربوط به استان های زنجان؛ قزوین و اردبیل در عرصه های کشاورزی و منابع طبیعی می شود.

وی اظهارداشت: البته استان های تهران و مرکزی نیز با طغیان ملخ کوهان دار یا تاغ که بومی کشور است، مواجه شده اند که مسئولیت مبارزه با آن به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برمی گردد.

وی درباره گزارشاتی مبنی بر حضور لکه ای ملخ در اتوبان قم به سازمان حفظ نباتات گفت: هر حجم و مقدار ملخ در استان ها به معنای آفتی بودن این حشرات نیست و در صورتی که حجم آنها بیش از حد باشد، سازمان حفظ نباتات برای مبارزه با آنها وارد عمل می شود.

https://www.irna.ir/news/83336572/%D9%87%D8%AC%D9%88%D9%85-%D9%85%D9%84%D8%AE-%D8%B5%D8%AD%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-15-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست