اصغری گفت: برای سال زراعی ۹۸-۹۷ برنامه کشت ۷۶۶ هزار تن سبزی و صیفی با پیش بینی ۲۵ میلیون تن تولید را داریم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین اصغری مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت امور زراعت  اظهار کرد: عمده صادرات سبزی و صیفی به کشور‌های همسایه و روسیه بوده که نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

وی میزان صادرات سبزی و صیفی در سال ۹۶ را ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن اعلام کرد.

اصغری با بیان این که ۶۵ تا ۷۰ درصد بذر مورد نیاز سبزی و صیفی در داخل کشور تولید می‌شود، بیان کرد: کل نیاز سالانه بذر سبزی و صیفی به غیر از سیب زمینی حدود ۴ هزار تا ۴۵۰۰ تن است. برای تولید سیب زمینی سالانه به ۵۰۰ هزار تن بذر نیاز داریم.

وی  میزان تولید مینی تیوبر برای هسته اولیه بذر سیب زمینی را نزدیک به ۱۰ میلیون عدد در سال اعلام کرد.


بیشتر بخوانید: آشفتگی صیفی جات به بازار شب عید می رسد؟/ رد پای قاچاق در محصولات سبزی


مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به حوزه سبزی و صیفی گفت: با حمایت این وزارتخانه، ارز دولتی به واردات بذر هیبرید و اصلاح شده سبزی و صیفی تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار گمرک تا کنون بیش از ۱۱۷۰ تن بذور اصلاح شده و هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز وارد کشور و ترخیص شده و در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.

اصغری با اشاره به اینکه برای سال زراعی ۹۸-۹۷ برنامه کشت ۷۶۶ هزار تن سبزی و صیفی با پیش بینی ۲۵ میلیون تن تولید را داریم، بیان کرد: سیاست ما کاهش سطح زیر کشت این محصولات در فضای باز است.

وی افزود: در راستای این سیاست، امسال کاهش ۷ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی را در نظر گرفتیم و این کاهش سطح با افزایش عملکرد تولید جبران خواهد شد.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت امور زراعت به توسعه کشت نشایی محصولات سبزی و صیفی در فضای باز به منظور کاهش مصرف آب اشاره کرد و گفت: سال زراعی ۹۷-۹۶ بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های سبزی و صیفی با کشت نشایی انجام شد، هر چند که برخی محصولات مانند سیب زمینی و سبزی جات برگی به علت ماهیت رشد شان قابلیت کشت نشایی ندارند.

وی افزود: هندوانه، خربزه، پیاز و گوجه فرنگی بخش عمده‌ای از کشت نشایی را تشکیل می‌دهند.

اصغری، افزایش بهره وری آب را مهمترین رویکرد در حوزه تولید سبزی و صیفی در فضای باز دانست و گفت: افزایش بهره وری با روش‌هایی مانند کشت نشایی، مالچ پاشی، بهبود شرایط تغذیه و تغییر سیستم آبیاری صورت می‌گیرد.

وی در مورد کود مصرفی در حوزه سبزی و صیفی نیز اظهار کرد: مشکلی در زمینه استفاده از نهاده‌ها در این محصولات وجود ندارد، ضمن آن که کود‌های اصلی و سموم در حوزه سبزی و صیفی مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت امور زراعت از راه اندازی سامانه رصد سطح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی خبر داد و گفت: این سامانه در درون سامانه پهنه بندی ایجاد شده و محصولات عمده سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی در کانون‌های کشت از نظر سطح، روش کشت، آبیاری، نوع محصول، فصل کشت و پیش بینی تولید مورد پایش قرار می‌گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: کسب اطلاعات دقیق و به روز به دلیل صادرات و تنظیم بازار بسیار مهم است.

https://www.yjc.ir/fa/news/6861969/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DB%B2%DB%B5-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%86-%D8%B3%D8%A8%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%B5%DB%8C%D9%81%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D9%86%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست