محدودیت منابع آبی در سال های اخیر تهدیدی برای بخش کشاورزی به شمار می رود و اجرای کشاورزی حفاظتی یکی از راهکارهای موثر برای برون رفت از خشکسالی و جبران موادآلی خاک است.

به گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محدودیت منابع آبی در سال های اخیر تهدیدی برای بخش کشاورزی به شمار می رود که کشاورزان برای ادامه کار و تولید چاره ای جز به کارگیری راهکارهای جدید همچون کشاورزی حفاظتی ندارند.

با توجه به آنکه زیر و رو شدن خاک در این روش همانند روش خاک ورزی نیست و به سبب حفاظت از خاک و آب و گیاه  یکی از راهکارهای موثر برای برون رفت از خشکسالی، اقتصادی کردن کشاورزی و جبران مواد آلی خاک است.

ناپایداری تولید یکی از چالش های پیش روی بخش کشاورزی است که کشاورزی حفاظتی معنایی جز تولید پایدار با حفظ منابع پایه، مدیریت بقایای گیاهی، انجام حداقل عملیات خاک ورزی، تناوب و توجیه اقتصادی ندارد که متاسفانه تحقق این امر با محدودیت هایی در کشور روبرو است.

البته ناگفته نماند که مسئول طرح کشاورزی حفاظتی از اجرای کشاورزی حفاظتی در سه میلیون هکتار از اراضی در برنامه ششم توسعه خبر داد که انتظار می رود با فراهم شدن زیرساخت ها به این هدف مهم دست یابیم.

فرهاد زلقی مسئول کشت حفاظتی در معاونت زراعت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  از آغاز کشاورزی حفاظتی در کشور خبر داد و گفت: با وجود علاقه مندی کارشناسان و کشاورزان بخش در سه سال اخیر، از مجموع یک میلیون و 700 هزار هکتار اراضی، 90 درصد آن به خاک ورزی حفاظتی و 10 درصد کشاورزی حفاظتی اختصاص یافته است.

وی اجرای کشاورزی حفاظتی را یکی از استراتژی های مهم وزارت جهاد اعلام کرد و افزود: وزارت جهاد در برنامه ششم توسعه در نظر دارد که کشاورزی حفاظتی را تا سه میلیون هکتار افزایش دهد که انتظار می رود در بودجه اعتبار آن در نظر گرفته شود.

زلقی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی،کشاورزی حفاظتی پایداری تولید، حفظ منابع آب و خاک، افزایش عملکرد در واحد سطح، صرفه جویی در هزینه کاشت و مصرف نهاده ها از جمله مزایای این نوع کشاورزی به شمار می رود.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی آخرین نسخه راه نجات کشاورزی است، گفت: این نوع کشاورزی در سطحی معادل 180 میلیون هکتار درجهان اجرا شده است.

وی کشاورزی حفاظتی را شاه کلید توسعه پایدار ماده آلی و حفظ رطوبت خاک دانست و افزود: توسعه کشاورزی حفاظتی ارزان ترین راه برای افزایش ماده آلی خاک است که این امر به منظور حفظ رطوبت خاک و جذب آسان مواد غذایی و کمک به نسل های اینده مورد توجه قرار گرفته است.

مسئول کشت حفاظتی معاونت زراعت با اشاره به اینکه حداقل میزان سرمایه برای اجرای کشاورزی حفاظتی در هر هکتار 300 هزارتومان است، تصریح کرد: با توجه به آنکه کشاورزی حفاظتی با استقبال کشاورزان روبروست، ارائه تسهیلات ارزان قیمت، تخصیص مشوق های صادراتی به منظور خرید ابزار و امکانات لازم در سال های نخست امری ضروری است.

 مزایای کشاورزی حفاظتی بر هیچ کس پوشیده نیست

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  اجرای کشاورزی حفاظتی در گرو آب است، اظهار کرد: اجرای کشاورزی حفاظتی به صرفه جویی آب های تجدید پذیر، تکنولوژی، تحقیقات و مدیریت نیازمند است.

به گفته وی؛ اجرای کشاورزی حفاظتی افزایش بهره وری از منابع موجود، پایداری تولید و حفظ منابع آب و خاک را به همراه دارد.

بیابانی ادامه داد: کشورهای پیشرفته که با مشکل بحران آب روبرو هستند، مسئله حفاظت از آب، خاک و مدیریت منابع آبی را جز اولویت های خود قرار می دهند .

قائم مقام خانه کشاورز گفت: حفظ رطوبت و عناصر خاک، افزایش عملکرد در واحد سطح، صرفه جویی در هزینه های تولید و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی از جمله مزیت های کشاورزی حفاظتی به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه نابودی خاک در کنار بحران منابع آبی غیرقابل جبران است، تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی های اخیر، توسعه کشاورزی حفاظتی می تواند مرهمی بر عطش بحران منابع آبی باشد.

بیابانی ادامه داد: کشاورزی حفاظتی بر مبنای ظرفیت های موجود مشکلی ندارد، اما خودکفایی در محصولات کشاورزی به معنای از دست دادن منابع زیرزمینی نباید تمام شود.

قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به اینکه مسئله خاک از آب مهم تر است، یادآور شد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر مدیریت منابع خاکی، استفاده از بذور اصلاح شده و بهره وری و تولید برحسب امکانات موجود امری ضروری است.

http://www.yjc.ir/fa/news/6388323/%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D9%87%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%DA%A9-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست