مدیرعامل اتحادیه کمباین داران با بیان این‌که 80 درصد کمباین‌های برداشت عمر بالای 15 سال دارند، تصریح کرد: از 10 هزار کمباین برداشت موجود در کشور تنها 4000 کمباین عمر زیر 15 سال دارند که برای کاهش ریزش در این ناوگان بزرگ برداشت، راهکاری جز معاینه فنی سالانه وجود ندارد.

برزو بابایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، معاینه فنی کمباین‌های برداشت را مهم دانست و اظهار کرد: 14 درصد ریزش ضایعات برداشت مربوط به کمباین‌های فرسوده‌ای است که عمر بالای 15 سال دارند.

وی، معاینه فنی کمباین‌های برداشت را به مثابه مسکن دانست و تصریح کرد: سال اول انجام معاینه فنی، بسیاری آن را مهم نمی‌دانستند اما سال بعد که متوجه تاثیر در کاهش ریزش محصولات زراعی از کمباین های برداشت شدند با تداوم این کار همراهی کردند.

بابایی با بیان این‌که از چند هزار کمباین برداشت استان تاکنون فقط 340 کمباین معاینه فنی شده است، اظهار کرد: دولت باید به مدیران مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها تکلیف کند که کمباین‌ها ساماندهی شوند و اجازه برداشت به کمباین‌های فاقد معاینه فنی ندهد.

وی با اشاره به این‌که پلیس راهور باید جلوی جابه جایی کمباین‌های فاقد معاینه فنی را بگیرد، تاکید کرد: دولت، سوخت به کمباین‌هایی که معاینه فنی ندارند ندهد؛ باید اهمیت معاینه فنی در کاهش ضررهای چند میلیاردی که به مزارع استان وارد می‌شود را درک کرد.

بابایی با بیان این‌که 60 درصد محصولات کشاورزی مزارع استان توسط کمباین‌ها برداشت می‌شود، تاکید کرد: گندم، برنج، سویا، کلزا، آفتاب گردان، ذرت، عدس، شبدر و یونجه همگی با کمباین برداشت می‌شوند.

وی با بیان این‌که سال گذشته با اجرای معاینه فنی در کمباین‌های برداشت برنج، سه درصد کاهش ریزش داشته‌ایم، اظهار کرد: اگر جلوی اتلاف 5 کیلو برنج را در هر هکتار گرفته باشیم و قیمت هر کیلو برنج را 5000 تومان در نظر بگیریم با یک حساب ساده متوجه می‌شویم که در سطح 210 هزار هکتار اراضی شالیزاری استان 170 میلیارد تومان صرفه‌جویی کرده‌ایم؛ به عبارت دیگر با اجرای طرح معاینه فنی در برداشت یک محصول، جلوی ضرر میلیاردی در سطح اراضی شالیزاری استان را گرفته‌ایم.

مدیرعامل اتحادیه کمباین داران مازندران تاکید کرد: دولت  می‌تواند دو میلیارد تومان از این صرفه جویی را هزینه برای معاینه فنی سالانه کمباین‌ها کند؛ 5 سال است که در موضوع معاینه فنی تجربه کسب کردیم اما دیگر نمی‌توان هزینه معاینه فنی را از کمباین دار دریافت کرد.

پیش از این نیز مدیرعامل اتحادیه کمباین داران مازندران در سال 96 گفته، کمباین های برداشت کلزا و سویا در کشور وجود ندارد.

برزو بابایی در گفت وگو با ایسنا با بیان این‌که کلزاکاران برای برداشت کلزا از کمباین برنج استفاده نکند، اظهارکرد: به نظر می‌رسد برخی از کشاورزان از کمباین‌های برداشت مستقیم برنج برای برداشت سویا و کلزا استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: تاکید می‌شود که کشاورزان از کمباین‌های برنج برای برداشت سویا و کلزا استفاده نکنند چون این کمباین ها مجهز به جداکننده سویا و کلزا نیستند و از نظر فنی نیز تنظیم نشده‌اند، بنابراین میزان ریزش سویا و کلزا در کمباین‌های برداشت برنج بسیار فراوان است.

مدیرعامل اتحادیه کمباین داران مازندران با بیان این‌که کلزاکاران در برداشت از کمباین های برداشت غلات که برچسب معاینه فنی دارند استفاده کنند، تصریح کرد: کمباین مخصوص برداشت کلزا و سویا در کشور وجود ندارد بنابراین کارشناسان اتحادیه کمباین داران مازندران اقدام به معاینه فنی در زمان نصب دستگاه جداکننده کلزا و سویا در کمباین های برداشت غلات می‌کنند.

پیش از این نیز محمدعلی امامی، مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی مازندران از تشکیل تیم تحقیق و پژوهش تولید کمباین ایرانی برداشت برنج خبر داده و به ایسنا گفته بود: بسیاری از کمباین‌های برداشت برنج چینی هستند؛ به هیچ وجه این کمباین‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و امکان ریزش بالایی هم دارند.

امامی افزود: اگر کشاورز و کمباین دار در زمان برداشت دقت نداشته باشند، امکان ریزش هنگام برداشت در اراضی شالیزاری بسیار بالاست.

وی خاطرنشان کرد: کمباین‌های برداشت برنج چینی برای شالیزارهای برنج کشور چین تولید شده است که ارتفاع شالی در آن 50 تا 60 سانتی متر است اما ارتفاع شالی در مازندران بیش از 120 ساتی متر است، این درحالی است که شالی چینی ایستاده و شالی ایرانی خوابیده است و اگر به صورت ایستاده بود ارتفاع آن به 140 سانتی متر نیز می‌رسید.

این مسئول با بیان این‌که کمباین‌های چینی به دلیل ارتفاع کم شالی در کشور چین فعالیت بیشتری می‌توانند داشته باشند، اظهار کرد: بر اساس اعلام تشکل‌های صنفی اگر کمباین چینی در اراضی شالیزاری چین 300 ساعت کار می‌کند در ایران می‌تواند 50 ساعت فعالیت داشته باشد و اگر بیش از این مقدار مورداستفاده قرا بگیرد بهره وری آن کاهش یافته و استهلاک افزایش می‌یابد.

https://www.isna.ir/news/97121105828/%DA%A9%D9%85%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست