تهران- ایرنا- مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با هدف تولید نهاده های استاندارد گیاهان دارویی و با همکاری موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، برای تولید بذر گشنیز، زیره و پیاز زعفران استاندارد «گواهی محدود» صادر می شود.

به گزارش چهارشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، حسین زینلی در جلسه کمیته ملی زعفران در خراسان رضوی، اصلی ترین سیاست دفتر طرح ملی گیاهان دارویی را تامین نهاده های رویشی استاندارد عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاری در تولید بذر و نشاء استاندارد گیاهان دارویی ضروری است و این مقوله زیربنای توسعه گیاهان دارویی در کشور است.
زینلی گفت: در حال حاضر فرآیند صدور گواهی برای بذر زیره در شهرستان فریمان و بذر گشنیز در شهرستان نهاوند در حال انجام است.
برای صدور گواهی محدود آیتم های وجود علف هرز، بیماری، قوه نامیه، رطوبت و مواد خارجی مورد بررسی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال قرار گرفته و تاییدیه صادر می گردد و اصالت ژنتیکی نهاده رویشی بر عهده تولید کنندگان است.
به گزارش ایرنا، بر اساس آمار 11 ماهه (از فروردین تا بهمن ماه) سال 97، 336 هزار و 836 تن انواع گیاهان دارویی به ارزش 520 میلیون دلار به کشورهای مختلف دنیا صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال 96 بیش از 70 میلیون دلار رشد کرده است.
طبق گزارش های موجود زعفران، گل محمدی، آنغوزه، باریج، گون، کتیرا و زیره ایران رتبه نخست صادرات جهان را دارند به طوری که در 11 ماه سال 97، بیش از 250 تن زعفران به ارزش 319 میلیون دلار به 48 کشور دنیا از جمله افغانستان، اسپانیا، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، هلند، آمریکا صادر شد.
اکنون میزان تجارت جهانی گیاهان دارویی بیش از 107 میلیارد دلار است که طبق پیش بینی انجام شده، این رقم تا سال 2025 به بیش از 450 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
سالانه بیش از 17 میلیون و 154 هزار و 467 کیلوگرم انواع گیاهان دارویی در قالب 209 شرکت تعاونی بخش کشاورزی با اشتغالزایی 102 هزار و 880 نفر در حال تولید است. از هشت هزار گونه گیاهی شناخته شده در دنیا، هزار و 728 گونه گیاهی بومی ایران است. از این تعداد 220 گونه گیاهی در عطاری ها و طب سنتی استفاده می شود.

http://www.irna.ir/fa/News/83307692

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست