رییس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی خبر داد
افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی/ تسهیلات ۱۵ درصدی برای نوسازی
مکانیزاسیون کشاورزی
رییس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی اعلام کرد: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی به ۱.۶۲ اسب بخار رسیده که درصددیم تا پایان برنامه ششم آن را به ۲.۱ اسب بخار افزایش دهیم و برای نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی تسهیلات ۱۵ درصدی در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، کامبیر عباسی امروز در نشستی خبری اظهار کرد: در حوزه کاشت مکانیزه هشت تا ۸.۲ میلیون هکتار گندم و جو دیم داریم که ۱۲ هزار دستگاه بذرکار در این خصوص وارد شده‌ است. در گذشته ۳۵ هزار دستگاه موجودی داشتیم که این میزان افزایش یافت و ۲.۲ میلیون هکتار به سطح زیر کشت گندم مکانیزه کشور با تکیه بر ۹۵ درصد صنعت داخلی افزوده شد.

وی افزود: ادوات تولیدی داخلی یک‌پنجم ادوات جهانی قیمت دارد، به همین دلیل روی صنعت داخلی سرمایه‌گذاری شد و مکانیزاسیون در جهت اقتصاد مقاومتی گام برداشت. در حال حاضر ۲۵۰ عرضه ماشین‌آلات فعال در حوزه کشاورزی داریم.

رییس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ضریب مکانیزاسیون به ۱.۶۲ اسب بخار در هکتار رسیده که طبق پیش‌بینی برنامه ششم باید به ۲.۱ اسب بخار برسد. اعتقاد ما بر این است که در حوزه صنعت باید بیشتر به ماشین‌آلات توجه شود. صنعت مکانیزاسیون ضامن امنیت غذایی کشور بوده و با حوزه صنعت خودرو متفاوت است. در حوزه مکانیزاسیون دام، طیور و آبزیان هم توجه ویژه‌ای شده و در مجموع روند مثبتی را طی می‌کنیم.

عباسی همچنین درباره نوسازی ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی و تسهیلات در نظر گرفته شده برای آن اعلام کرد: درصددیم تا ۱۰ هزار دستگاه تراکتور و کمباین نو جایگزین شود که برای آن مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم این طرح از ابتدای سال آینده آغاز شود. براساس طرح نوسازی تعریف شده ادوات بالای ۱۳ سال فرسوده محسوب می‌شوند، اما در حال حاضر ملاک را ۲۵ سال قرار داده‌ایم و تا برنامه ششم باید ۷۰ هزار دستگاه نوسازی شود.

وی اضافه کرد: تسهیلات مکانیزاسیون ۱۵ درصد است اما مشوق‌های بلاعوض هم در نظر گرفته شده است. در سال ۱۳۹۳ بسته جدیدی را تعریف کرده‌ایم که طرح تسهیلات آن ۴، ۶ و ۱۰ درصد است که این طرح برای فناوری‌های نوین در نظر گرفته شده و به حمایت جدی‌تری نیاز دارد و در حوزه روستایی و عشایر عملیاتی خواهد شد. براین اساس در سال آینده امیدواریم ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود که ۱۲۰۰ میلیارد از بانک کشاورزی و ۸۰۰ میلیارد از بسته اشتغال و کارآفرینی روستایی و عشایری پرداخت خواهد شد.

رییس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در گذشته حدود ۷.۵ درصد ضایعات در حوزه غلات وجود داشت، اما در حال حاضر به ۵.۵ درصد رسیده و به دنبال آن هستیم که این میزان را به حدود دو درصد کاهش دهیم، چرا که ۳۵ درصد از افزایش تولیدهای حاصله در ایران به دلیل استفاده از ماشین‌آلات است یعنی اگر مکانیزاسیون از این بخش حذف کنیم تولیدات کشاورزی ۳۵ درصد کاهش می‌یابد.

عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا توسعه مکانیزاسیون منجر به بیکاری کشاورزان نمی‌شود، اظهار کرد: تنها اشتغال‌های غیراقتصادی از بخش کشاورزی به وسیله ماشین‌آلات از بین رفته است که البته نیروی انسانی جذب صنعت می‌شود، اما این‌که کشاورزان تا زانو در گل فرو روند زیبنده نظام اسلامی و آنها نیست.

وی گفت: بیش از ۸۳ درصد از اعتبارات اختصاص یافته به مکانیزاسیون جذب شده است. در دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مکانیزاسیون از اهداف پیش‌بینی شده پیشی گرفته‌ایم و تاکنون بیش از ۸۵ هزار دستگاه شامل انواع تراکتور و کمباین وارد عرصه‌های کشاورزی شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Fill out this field
Fill out this field
Please enter a valid email address.
You need to agree with the terms to proceed