مدیریت تغذیه و کوددهی درخت بادام 

مقدمه
بادام درختی است از خانواده Rosaceae  و از جنس Prunus و گونه Amygdaluss گل بادام روی شاخه های یکساله به صورت جانبی و انفرادی پدیدار می شود و تمام ارقام بادام خودسترون یا خود نا بارور بوده و بنابراین بایستی در باغ درخت گرده زا وجود داشته باشد.
 بادام یکی از گیاهان چوبی چند ساله خزان دار بوده که غالبا به صورت درخت و در گونه های وحشی به صورت درختچه دیده می شود. این درخت در شرایط آب و هوایی مدیترانه ای و در نواحی که دارای تابستان های گرم و خشک و زمستان ملایم باشند به خوبی رشد می کند.
نیاز اکولوژیکی درخت بادام
دما مهمترین فاکتور اقلیمی برای بادام است. بادام برای جوانه زنی یکنواخت در بهار ، به سرمای زمستانه متوسطی نیاز دارد. درخت بادام سرمای زمستان را در حد متوسطی تحمل می کند ولی به علت زود باز شدن گلهای آن تحمل این درخت نسبت به سرمای بهاره کمتر است. نیاز سرمایی برای باز شدن عادی جوانه ها بسته به نوع رقم متفاوت بوده و از 100 تا 700 ساعت پائین تر از 2/7 درجه سانتی گراد متغیر است . خواب جوانه ها به علت وجود غلظت زیاد قند در آنها می باشد.
 درخت بادام سرمای زمستانه را تا (20-) درجه سانتی گراد تحمل می کند. در صورتیکه سرما بیش از این حد باشد و سرد شدن هوا نیز به تدریج صورت گرفته باشد درخت بادام مقاومت بیشتری به سرما خواهد داشت. عامل محدود کننده کاشت بادام سرمای بهاره بخصوص در زمان گل یا بلافاصله پس از تشکیل میوه است. شیب های جنوبی برای کاشت بادام خیلی مطلوب است و زمین های هموار نیز در صورتی که دارای هوای ملایمی باشند می توانند مورد استفاده قرار گیرد. در مناطقی که سرمای بهاره متداول است باید از ارقام دیر گل استفاده شود.
کاشت بادام به صورت باغات متراکم مناسب نمی باشد. بخصوص ارقامی که حساس به نور هستند در صورتی که در شدت نور کم کاشته شوند شاخه هایشان کمتر چوبی شده و آندوکارپ آنها سخت تر می شوند. بادام وقتی که در روی نهال بذری بادام پیوند شود در مقایسه با سایر درختان میوه متعدله می تواند شرایط گرم و خشک تابستان را بهتر تحمل کنند. بادام به علت داشتن ریشه های عمقی (بیش از سه متر) و برگهای چوبی شکل مقاومت زیادی نسبت به خشکی دارد در مناطقی که متوسط بارندگی کمتر از 250 میلی لیتر در سال است درختان بادام با فواصل بیشتری کاشته می شوند که معمولاً در اواخر پائیز بذور را به مدت 24 ساعت در آب خیس می کنند سپس سوراخهایی به عمق 8 تا 10 سانتی متر در خاک ایجاد می نمایند و در هر سوراخ سه عدد بذر می کارند. بهترین نهالی که از این سه عدد بذر بوجود می آید انتخاب شده و در پائیز همان فصل بوسیله پیوند جوانه و یا در زمستان بوسیله پیوند شاخه عمل پیوند انجام می شود. بقیه نهالهای بذری نیز حذف می شوند.
خاک مناسب برای کشت درختان بادام
درخت بادام در اغلب خاک ها کشت و پرورش داده می شود. اراضی سنگین و مرطوب به خصوص خاک های رسی برای کشت بادام مناسب نیست. معمولا در اکثر مناطق کشور خاک های ضعیف، سنگلاخی، آهکی و یا اراضی که نمی توان در ان محصول دیگری کشت نمود به کشت بادادم اختصاص داده می شود.
خاک های سبک شنی رسی و یا خاک های لومی (شنی لومی، رسی لومیف سیلنپتی لومی) حاصلخیز، عمیق با قابلیت نفوذپذیری بالا و بدون عوامل محدود کننده مانند: شوری، آهک زیاد، لایه های غیرقابل نفوذ برای کشت بادام مناسب می باشند که در این صورت سیستم ریشه بندی بادام در زمین به خوبی گسترش می یابد.
ریشه های درخت بادام بر حسب نوع پایه تا عمق 3 متری در خاک نفوذ می کنند و برای جذب آب و مواد غذایی در ناحیه وسیعی از خاک پراکنده می شوند، بنابراین خاک باید عمیق بوده و لایه های غیرقابل نفوذ در این عمق وجود نداشته باشد. PH مناسب برای رشد درختان بادام بهتر است در محدوده 7-8 و یا نزدیک به خنثی باشد. بنابراین کشت و پرورش بادام در خاک های شنی رسی (سبک تا متوسط) عمیق، دارای شوری کم با زهکشی مناسب و قابلیت نفوذپذیری و نگهداری آب مناسب، بدون عوامل محدود کننده و حاصلخیز توصیه می شود.
آبیاری مناسب درختان بادام
آبیاری از مهمترین عملیات مرحله داشت درختان بادام است و موجب بهبود رشد و افزایش عملکرد می شود زیرا مقدار بارندگی در فصل تابستان در مناطق کشت بادام کافی نیست کیفیت آبیاری نیز اهمیت زیادی دارد آبی که حاوی مقدار زیادی نمک است بخصوص در خاکهای رسی کم عمق نباید برای آبیاری استفاده شود. درختان بادام نباید با روش آبیاری بارانی آبیاری شوند زیرا برگهای بادام نسبت به نمک خیلی حساس است. روش های معمول آبیاری در درختان بادام، آبیاری سطحی و آبیاری قطره ای هستند از آبیاری قطره ای معمولاً در زمین های ناهموار استفاده می شود.
برنامه غذایی و کوددهی درخت بادام  
تغذیه در باغات بادام با شروع باردهی بر اساس نیاز کودی درختان بادام و با توجه به تجزیه خاک و برگ صورت می گیرد. مقدار کود برای هر درخت با توجه به سن و حجم درخت تغییر می کند. به منظور تقویت درخت، رشد بهتر و تولید شاخه های بیشتر از کودهای آلی و شیمیای استفاده شود.
استفاده از کودهای حاوی ازت در رشد درخت بادام:
ازت از عناصر غذایی پرمصرف برای رشد درخت بادام است از علایم کمبود ازت در درختان بادام می توان به رنگ پریدگی برگ ها و کوچک شدن آنها، خشکی شاخه های کوچک، کاهش تعداد میوه و کاهش محصول اشاره کرد. تامین ازت مورد نیاز درختان به صورت اوره باعث افزایش راندمان گرده افشانی و بسته شدن میوه شده و در نتیجه کیفیت محصول افزایش می یابد. بهتر است مصرف کودهای حاوی ازت به سه مرحله تقسیم شده و در ماه های بهمن، اسفند و اواخر فروردین ماه به گیاه داده شود. 90 درصد نیاز سالانه به نیتروژن بین مراحل میوه دهی و شکاف پوسته اتفاق می افتد. بنابراین بهتر است بیشتر نیتروژن قبل پرکردن هسته و شکاف پوسته و بقیه آن بعد از برداشت استفاده شود.  به این منظور ما به شما کودهای حاوی ازت شرکت رهروان رویش سبز مانند انکسترا 5-5-30، هورتی گرو 10-20-30، سولویتا 10-10-30 و کود مایع نیترومول را توصیه می کنیم.
استفاده از کودهای حاوی  فسفر در رشد درخت بادام:
حرکت فسفر در خاک بسیار کند بوده و مصرف فسفر در سطح خاک نیاز درخت را برآورد نمی کند، علایم کمبود فسفر در باغات بادام با توجه به مصرف زیاد کودهای حاوی فسفر در سالهای گذشته و عدم تحریک این عنصر به ندرت مشاهده می شود. تنها درختانی که شدیدا مبتلا به کمبود فسفر باشند در اندازه برگ ها و همچنین در طول شاخه کاهش رشد مشاهده می شود. به منظور جلوگیری از این عارضه ما به شما کودهای حاوی فسفر شرکت رهروان رویش سبز مانند هورتی گرو 20-50-5، کمبی فست 10-52-10 و کورت پی را توصیه می کنیم.  
استفاده از کودهای حاوی پتاسیم در رشد درخت بادام:
پتاسیم یکی از عناصری است که تاثیر بسزایی در افزایش کمی و بهبود کیفی محصولات کشاورزی دارد. علائم کمبود پتاسیم در بادام از اواسط تابستان شروع شده، برگ ها رنگ پریده شده و اندازه برگ و رشد شاخه ها نیز کاهش می یابد. در شرایط کمبود شدید نوک و حاشیه برگ ها نکروز می گردد. و گاها ممکن است نوک برگ به سمت بالا خم شود. در این حالت سایز میوه نیز کاهش می یابد. جهت پیشگیری از این عارضه شرکت رهروان رویش سبز کودهای حاوی پتاسیم بالا مانند هورتی گرو 30-5-15، هورتی گرو 40-5-5، کمبی فست 36-12-12، کمبی فست 30-5-15 و کمبی فست 40-5-5 را پیشنهاد می کند.
استفاده از کودهای حاوی روی و بور در درختان بادام:
در میان عناصر ریزمغذی دو عنصر روی و بور اهمیت بسیاری در تشکیل و توسعه میوه در بادام دارند. روی از عناصر ریزمغذی است که جهت تشکیل و تولید میوه مناسب با اندازه مطلوب آن مورد نیاز است.  بور نیز  برای متابولیسم گیاهان لازم است. همچنین این عنصر نقش مهمهی در جوانه زنی و رشد لوله گرده دارد. در صورت کمبود بور گلها به دلیل عدم لقاح ریخته و یا به میوه های کوچک تبدیل می شوند. در درختان بادام کمبود بور موجب تولید صمغ در میوه های جوان می گردد. بهترین زمان استفاده از کودهای حاوی روی و بور انتهای فصل بعد از برداشت محصول قبل از خزان درخت و همچنین ابتدای فصل رویشی گیاه قبل از تورم جوانه گل می باشد. که در این خصوص می توانید از کودهای حاوی روی و بور شرکت رهروان رویش سبز مانند کورت زینک، زتا زینک و بیونوو زینک استفاده نمایید.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • جعفری مقدم
    2023-03-28 11:26 ق.ظ

    باسلام واحترام تبریک سال نو به مدافعان سبدغذایی
    بادام سنگی پر گل میشود ولی کم بست نمیکنند علت راهنمایی بفرمایید باتشکر جعفری مقدم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست