بیرجند – ایرنا – بارندگی های اخیر در کشور به ویژه برخی استان ها که سال هاست با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند سبب رونق کشاورزی و سیراب شدن سدها و قنات ها شده است.

به گزارش ایرنا، امسال بر خلاف سال های گذشته شاهد بارندگی های بسیار خوبی نه تنها در استان مرزی خراسان جنوبی که در سراسر کشور بودیم که بخش مهمی از نیازهای آبی به ویژه در بخش کشاورزی را برای سال جاری و شاید سال های آتی تامین کرده است.
آغاز سال آبی در ایران از ابتدای پاییز (مهرماه) است به این ترتیب که از یکم مهر تا 31 شهریور سال بعد ادامه می یابد، امسال چهار ماه از آغاز سال آبی در خراسان جنوبی گذشت و در این مدت خبری از باران نبود به گونه ای که این موضوع همه مردم به ویژه قشر کشاورز و دامدار را نگران کرده بود.
هرچه سال 97 به روزهای پایانی نزدیک تر می شد کم کم قطرات رحمت الهی نیز بر سر مردم استان خشکسالی زده خراسان جنوبی فرو می ریخت و روزهای ابتدایی فروردین 98 در استان شاهد بارندگی هایی خوبی بودیم.
کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا پایان نهم اردیبهشت 132.4 میلیمتر بارندگی در استان ثبت شد در حالی که سال قبل تا این بازه زمانی میزان بارندگی ها تنها 39.7 میلی متر بود که در واقع یک نوع رکوردشکنی است.
جواد نخعی افزود: همچنین میانگین بارندگی ها در بلندمدت 103.4 میلیمتر است که تاکنون نسبت به بلندمدت 28 درصد افزایش نشان می دهد.
وی بیان کرد: بیشترین بارندگی ها به ترتیب با 145.4 میلیمتر مربوط به شهرستان زیرکوه، 140.4 میلیمتر شهرستان قاینات و 128.8 میلی متر شهرستان طبس بوده است.
کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی اظهار کرد: میزان بارندگی ها تاکنون نسبت به بلندمدت 29 میلی متر افزایش و نسبت به میانگین بلندمدت 28 درصد رشد نشان می دهد.
سال های گذشته بارش های کم و بدموقع خسارت های زیادی به بخش کشاورزی وارد می کرد اما امسال این بارش ها افزون بر رونق کشاورزی باعث سرریز شدن سدها و سازه های آبخیزداری برخی استان ها شده است.
به طور تقریبی می توان گفت اقتصاد استان مرزی خراسان جنوبی بر پایه کشاورزی است و درآمد بیش از 90 درصد روستاییان نیز از محل کشاورزی و دامداری تامین می شود این در حالی است که خشکسالی های 20 سال گذشته آن چنان در ریشه و جان استان نفوذ کرده که درختان، باغ  ها، چشمه  ها، قنات  ها، چاه  های کشاورزی و دام ها هم از آسیب آن در امان نمانده و روز به روز کشاورزان به مشاغل کاذب و مهاجرت روی می آوردند.
بخش کشاورزی خراسان جنوبی با سهم 31 درصدی در اشتغال و 29 درصد در ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی، سهم بسزایی در درآمد مردم این خطه از کشور را به خود اختصاص داده است.
در حال حاضر 11 هزار و 720 منبع آبی شامل 6 هزار و 525 رشته قنات، سه هزار و 299 حلقه چاه عمیق و 2 هزار و 149 چشمه در استان وجود دارد که در سال های اخیر بر اثر خشکسالی های پی در پی بخشی از این منابع خشک شده و از بین رفته است.
هر چند با بارش باران و راه افتادن سیلاب های ناشی از آن در هفته های اخیر خساراتی به بخش کشاورزی استان وارد شد اما از سوی دیگر فعالان این بخش را خوشحال و کامشان را شیرین کرد.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: میزان بارندگی ها امسال نسبت به سال های قبل بسیار خوب بود و جای شکر دارد.
محمدحسن غلامی افزود: در پی بارندگی های اخیر 2 هزار و 500 رشته قنات هوابین استان آبدهی شد که تاثیر بسزایی در رونق کشاورزی منطقه داشته است.
وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از قنوات به ویژه در شهرستان طبس که در دشت واقع شده خشک شده است که ادامه بارندگی ها در درازمدت سبب احیای این قنوات خواهد شد.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: بارندگی های امسال سبب شده مدار آبیاری که توسط چاه های کشاورزی انجام می شود طولانی تر شده و مزارع و باغات نیاز به آب کمتری داشته باشند.
وی ادامه داد: برخی چاه های کشاورزی در این مدت خاموش بوده و بیش از یکماه نیاز به آبیاری مزارع و باغات نبود که این موضوع خود سبب صرفه جویی خوبی در مصرف آب در بخش کشاورزی شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی هم گفت: اکنون حدود سه هزار حلقه چاه کشاورزی در استان موجود است که سالانه حداقل 600 تا 700 میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی استخراج می شود.
سید سعید پورجعفر افزود: در بارندگی های اخیر چشمه ها و قنات هایی که در ارتفاعات استان بود به صورت موقت آبگیری شد و سبب شد چاه های کشاورزی خاموش نگه داشته شود.
وی بیان کرد: اکنون هفت سد مخزنی با ظرفیت 58 میلیون متر مکعب در استان وجود دارد که تنها سد نهرین با ظرفیت 4.7 میلیون متر مکعب برای آب شرب و مابقی برای رهاسازی در دشت ها استفاده می شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی کسری مخازن استان را 260 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: تاکنون یکهزار و 800 حلقه چاه کشاورزی در استان هوشمند سازی شده و از طرفی حداقل 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است.
وی تاکید کرد: هر چقدر هم که بارندگی در استان داشته باشیم وضعیت سفره های آب زیرزمینی به روند قبلی برنمی گردد لذا تقاضا داریم مردم و کشاورزان مانند گذشته صرفه جویی را در دستور خود قرار دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه وضعیت اقلیمی یکی از مهمترین عوامل موثر بر تولید محصولات کشاورزی است گفت: در بین پارامترهای اقلیمی، بارندگی یکی از مهمترین فاکتورهای موثر بر مقدار رطوبت قابل استفاده گیاه و میزان تولید محصول است.
غلامرضا قوسی با بیان اینکه بارندگی بیشترین نقش و تاثیر را بر افزایش تولید محصولات کشاورزی دارد افزود: بخش کشاورزی نسبت به تغییرات بارندگی هم حساس تر و هم آسیب پذیر تر است.
وی بیان کرد: بارندگی های امسال دارای هم پراکنش خوب، به میزان کافی و در زمان مناسب بود که برای گیاه به ویژه محصولات زراعی و کشت پاییزه موثر بود و کشت پاییزه بیشترین بهره را از بارندگی داشتند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از 10 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت دیم است عنوان کرد: در درجه نخست بارندگی ها سبب شد گیاه دچار تنش خشکی و کم آبی نشود این عامل سبب افزایش تولید محصولات کشت پاییزه از جمله گندم و جو شد.
وی یادآور شد: از طرفی بارندگی های اخیر و سیلاب ها سبب آبدهی برخی قنوات شد که باز هم در تامین آب مورد نیاز گیاهان تاثیر گذار بوده است.
قوسی تاکید کرد: از آنجاییکه خشکسالی های 20 سال گذشته سبب شوری بیش از حد خاک کشاورزی شده است بارندگی های امسال سبب شد اراضی تا حد زیادی شسته شده و از شوری آن کاسته شود.
وی اضافه کرد: شوری خاک محدودیت هایی برای گیاهان ایجاد کرده بود اما بارندگی ها سبب آب شویی مزارع شد و نمکی که در محدوده طوقه و ریشه گیاه بود خارج شد لذا گیاه می تواند با آب شیرین به حیات خود ادامه دهد.

http://www.irna.ir/fa/News/83303011

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست